روشی نوین برای درمان ناباروری

محققان دانشگاه دلاواره به تازگی موفق به کشف رابطه ای میان اسپرم و لوله رحمی شده اند که می تواند فرایند لقاح خارج از رحم را بهبود بخشیده و قدم بزرگی در جهت درمان ناباوری باشد. پاتریشیا مارتین دلون، محقق این تحقیق، بارها و بارها به بررسی فرایند لقاح موش ها پرداخته است. دلیل انتخاب موش ها نیز در واقع نزدیکی مدل ژنتیکی این موجودات به انسان است.

دکتر دلون در این باره بیان کرد: «رابطه ای که میان اسپرم و لوله رحمی وجود دارد باعث آماده سازی اسپرم برای ورود به تخمک می شود.»

زمانی که تخمک از تخمدان جدا شده و وارد لوله فالوپ یا همان لوله رحمی می شود، تارهای پرز مانندی که در اطراف لوله رحمی قرار دارند تخمک را به سمت رحم هدایت می کنند. حال ممکن است در این لوله تخمک با اسپرم روبرو شده و باروری انجام گیرد که این امر باید در بازه زمانی 12 تا 24 ساعته انجام گیرد در غیر این صورت باروری رخ نداده و تخمک از بین خواهد رفت.

دلون و تیم تحقیقاتی تحت نظارت او پس از بررسی های فراوان، در میان ترشحات لوله رحمی ذراتی را کشف کرده اند که اسپرم را برای هدف نهایی اش (ورود به تخمک و در نتیجه باروری) آماده می کند. آنها این ذرات را " oviductosom" نامیدند که در واقع از ترکیب دو کلمه  دیگر یعنی  "oviduct" و "exosomes" تشکیل شده است. جالب است بدانید که "oviduct"  نام دیگر لوله رحمی است و "exosomes " نیز کیسه های کوچکی است که در تمام مایعات بدن دیده می شود و به زنده ماندن سلول کمک می کند.

 به این ترتیب با استفاده از این ماده و تحریک بدن برای ترشح بیشتر آن می توان مشکل ناباروری در انسان ها را از بین برد. البته این روش تنها بر روی زنان قابل اعمال خواهد بود و به علت ساختار خاص آن (نبودن اعضای مربوطه در بدن مردان) نمی توان آن را بر روی مردان به اجرا درآورد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا