ضرورت مطالعه، شناسایی و پرورش گیاهان دارویی بومی در استان ایلام

 ذبیح‌الله مهری‌پور، رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام در این نشست، اظهار کرد: این جلسه در راستای مذاکرات صورت گرفته با ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی در خصوص برنامه‌ریزی جهت ایجاد اشتغال در حوزه‌های مختلف گیاهان دارویی در استان برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه تمرکز این واحد به طور ویژه بر روی توسعه و تولید گیاهان دارویی در استان ایلام است، گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه گیاهان دارویی در استان موجود است که باید بیشتر مورد حمایت قرار گیرد.

مهری‌پور با تأکید بر مطالعه، شناسایی و پرورش گیاهان دارویی بومی استان، افزود: با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و کمبود آب در برهه کنونی کشت گیاهان دارویی غیر بومی که ناسازگار با شرایط آب‌وهوایی استان است و نیاز به آب بیشتری دارد، به‌صرفه نیست و باید بر روی تولید گیاهان دارویی بومی بیشتر سرمایه‌گذاری کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام با اشاره به گوشه‌هایی از فعالیت‌های این واحد در حوزه گیاهان دارویی، اظهار کرد: به رشد، توسعه و تولید گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در این استان در آینده خوش‌بین هستم.

وی با بیان اینکه کار فرآوری گیاهان دارویی هم در مقیاس خانگی و هم صنعتی قابل اجراست، به اهمیت شناسایی بازارهای هدف در حوزه گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: باید از فرصت‌های موجود از جمله بازار کشور عراق نهایت استفاده را برد.

بر اساس این گزارش، تهیه و بررسی آمار، اطلاعات و وضعیت فعالیت حوزه گیاهان دارویی در استان، رفع موانع موجود برای توسعه و تولید گیاهان دارویی در استان، حمایت از فارغ‌التحصیلان علاقه‌مند به فعالیت‌ در حوزه گیاهان دارویی و بررسی راهکارهای عملی برای ایجاد اشتغال در این حوزه، ارائه تسهیلات ویژه به فعالان این عرصه، تهیه طرح‌های کلان کسب و کار در این حوزه، هماهنگی و همگرایی در اجرای برنامه‌های موجود، ایجاد خوشه توسعه کسب و کار گیاهان دارویی، ایجاد مزارع الگویی برای تشویق کشاورزان به کشت گیاهان دارویی، تدوین دانش بومی در این حوزه برای خلق ایده‌های علمی جدید، تهیه بسته‌های کارآفرینی موفق در کشور در حوزه گیاهان دارویی و احداث صنایع فرآوری گیاهان دارویی در استان از جمله مباحث مطرح شده حاضران در این نشست بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا