کشف بقایای قدیمی ترین انسان های دوقلو

سینا پرس : پژوهشگران در کاووش های جدید باستان شناسی موفق به یافتن نمونه ای منحصر به فرد از اسکلت انسان شدند که احتمال داده می شود قدیمی ترین نمونه اسکلتی یافت شده از انسان های دو قلو باشد . آزمایش های تخمین قدمت انجام شده بر روی این بقایای استخوانی نشان می دهد که این آثار به 7 هزار و 700 سال پیش تعلق دارند .  باستان شناسان همچنین با بررسی و مطالعه این نمونه کشف شده و مقایسه آن با سایر آثار کشف شده در سراسر دنیا اعلام کردند احتمالا این اسکلت قدیمی ترین نمونه یافت شده اسکلت یک مادر است که در حین زایمان از دنیا رفته است .

این تحقیقات و کاووش های باستان شناسانه به سرپرستی آنجلا لیه ورسه Angela Lieverse از پژوهشگران دانشگاه کانادائی  ساسکاچوان University of Saskatchewan ، در کشور روسیه در حال پیگیری و انجام است .

گفتنی است این اسکلت در حفاری های یک مجموعه قبرستانی متعلق به انسان های شکارچی و جمع آوری کننده غذا در منطقه Lokomotive در نزدیکی دریاچه بایکال کشف شده بود و در انبار دانشگاه ایالتی ایرکوتسک Irkutsk State University نگهداری می شد .

در ابتدا پژوهشگران گمان می بردند که این اسکلت متعلق به مادری است که در حین زایمان در گذشته است ولی مطالعات جدید و دقیق تر نشان دهنده وجود آثار یک جنین دیگر در محوطه شکمی این اسکلت باستانی بود . پژوهشگران در این مطالعات نمونه های مشابه و یکسانی از استخوان های جنین را مشاهده کردند .

آنجلا لیه ورسه Angela Lieverse در گفتگو با Live Science در مورد این کشف اعلام کرد : " من با دانشجویانم در حال بررسی و مطالعه این بقایای استخوانی بودیم که با قطعات استخوانی مشابه یک دیگر و متعلق به یک جنین دیگر رو به رو شدیم و من بی اختیار فریاد زدم : خدای من این بچه ها دو قلو بوده اند . "

نتایج تحقیقات انجام شده بر روی این استخوان های باستانی نشان می دهد که یکی از جنین ها در حالت خروج از بدن مادر قرار داشته ولی این موقعیت جندان مناسب نبوده است زیرا وی با پاهای به سمت پائین حرکت کرده و سر وی در بالا قرار داشته و جنین دیگر نیز در هنگام مرگ هنوز در داخل رحم مادر باقی مانده بود . احتمالا این موضوع سبب طولانی شدن زایمان و مرگ مادر و فرزندانش شده باشد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا