گزارش تصویری از مرکز پژوهشی محیط زیست دریائی ونکوور

سینا پرس : اندیشه اولیه راه اندازی مرکز پژوهشی محیط زیست دریائی در شهر ونکوور توسط گروهی از اساتید رشته های مرتبط با این حوزه پایه گذاری شد ، در حقیقت  انجمن آکواریوم عمومی ونکور در سال 1950 میلادی به وسیله گروهی از پروفسورهای شیلات و اقیانوس شناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا تشکیل شده و هدف آن ها راه اندازی یک مجموعه علمی تحقیقاتی جهت نگهداری و حفاظت از موجودات دریای بود که این مهم سرانجام پس از شش سال به نتیجه رسیده و آکواریوم و مرکز پژوهشی محیط زیست دریائی ونکوور در تابستان سال 1956 شروع به کار کرده تا امروز همواره یکی از مراکز مهم پژوهشی در حوزه زیست شناسی دریائی بوده است .

مرکز پژوهشی محیط زیست دریائی  ونکور نخستین آکواریومی بود که توسط انجمن باغ وحش ها و آکواریوم ها در سال 1975  و پس از آن توسط انجمن باغ وحش ها و آکواریوم های کانادا به رسمیت شناخته شد و در سال 1987 از سوی دولت فدرال کانادا به عنوان آکواریوم ملی اقیانوس آرام در کانادا برگزیده شد.

مالکیت این مرکز پژوهشی با شهرداری این شهر است اما شهرداری آن را سالانه به بخش خصوصی واگذار می کند که اشخاص و یا شرکت های خصوصی با پرداخت مقدار مشخصی اجاره بها ، نگهداری و سود آن را در اختیار خود می گیرند

آکواریوم ونکور دارای نزدیک به نه هزار مترمربع آب  به همراه گالری های نمایش متفاوت است که در طی زمان های مختلف ساخته شده اند. برای گستردش بخشیدن به این آکواریم، طرح پیشنهادی بیست ساله با تغییر سایز نزدیک به 6100 متر مربع مورد بررسی قرار گرفت و قرار است که اجرا شود .

مرکز پژوهشی محیط زیست دریائی ونکور دارای گالری های مختلف نمایش است که برخی از آنها عبارت اند از؛

  • گالری بخش گرمسیری که شامل آبزیان دریایی استوایی و دیگر جانوران این منطقه است .
  • گالری جنگل باران آمازون که شامل گروهی از قورباغه های آبی ، مارها و برخی از پرندگان این منطقه  و دیگر جانداران بومی این جنگل است .
  • گالری قورباغه کهبه طور خاص  ویژه این جانور است و گونه های مختلف آن را نگهداری کرده و به نمایش می گذارد .
  • گالری ویژه نرم تنان دریایی و برخی از ماهی های خاص همچون دلقک ماهی  .

یکی از بخش های مهم و باارزش این آکواریوم ، بخش آموزشی آن است که دارای اتاق های ویژه مجهز به کامپیوتر به همراه دیگر امکانات آموزشی به اضافه وجود گروهی از جانوران زنده و ماکت های جاندران مختلف برای بررسی و شناخت آنها و محیط زندگیشان نیز است .

این آکواریوم بزرگ ترین آکواریوم کانادا و یکی از پنج آکواریوم بزرگ امریکای شمالی است، در حالی که نخستین آکواریوم در جهان بود که از نهنگ اورکا نگهداری می کرد و آن را برای عموم به نمایش می گذاشت که برای مدت ها یکی از بخش های پر بازدید کننده این آکواریوم بوده است. از دیگر گونه های نهنگ و دلفین که در این آکواریم نمایش داده می شود، می توان به نهنگ های قطب شمال، نهنگ بلوگا و دلفین های باهوش منطقه اشاره کرد.

مرکز پژوهشی محیط زیست دریائی ونکوور یکی از اصلی ترین مراکز پژوهشی در زمینه آبزیان و موجودات دریایی در کشور کانادا به شمار می رود و مرکز علمیپژوهشی این آکواریوم  دارای طیف وسیعی از فعالیت است  به طوری که آکواریوم ونکور یکی از نخستین مراکزی است که تسهیلات و امکانات حرفه ای را در رابطه با طبیعت گرایی پایه گذاری کرد.  پیش از این ، طبیعت شناسان بزرگی همچون جیمز .اس. باوربانک، دکتر ای . لاینکستر و  فیلیپ هنری گوزس که برای نخستین بار واژه آکواریوم را به کار برده و آن را وارد لغتنامه ها کرد  و گروهی از بزرگان این علم ، بخش ویژه آبزیان باغ وحش لندن را به طور منظم باز نگهداشتند اما آکواریوم ونکور نخستین مرکزی است که در تمام مدت فعالیت های آموزشی طبیعت گرایی داشته و این کار را ادامه داده است و یکی دیگر از مهم ترین فعالیت های آن ، بررسی آبزیان در حال انقراض و حفاظت از آنها و تلاش برای تکثیر آنهاست .

امروزه این مرکز دارای گنجینه ای با ارزش از موجودات دریایی مختلفی است و بر اساس آمارهای اعلام شده ، این مجموعه  شامل 300 گونه مختلف ماهی ، 30 هزار جانور بی مهره ، 56 گونه متفاوت از دوزیستان و خزندگان و نزدیک به 60 پستاندار و پرنده گوناگون است.  از مهم ترین و با ارزش ترین جاندارانی که در این آکواریم زندگی می کنند، سه دلفین سفید اقیانوس آرام ، سه نهنگ بلوگا ، دو سمور دریایی ، شش خوک دریایی خزدار و هشت شیر دریایی هستند.

در تاریخ فعالیت های این آکواریوم بزرگ تولد دو نهنگ بلوگا به ثبت رسیده که بسیار مهم بوده است . یکی از این بچه نهنگ ها که نخستین بچه نهنگ بلوگای زاده شده در آکواریوم کانادا نیز بوده ، در تاریخ  23 ژوئیه 1995 به دنیا آمد و کیلی نامیده شد و دیگری که توواک نام گرفت ، در تاریخ 30 ژوئیه سال 2002 متولد شد اما به طور ناگهانی در اثر یک بیماری در 17 ژوئیه سال 2005 جان خود را از دست داد .

به جهت مبتلا شدن گروهی از آبزیان این آکواریوم به بیماری های کشنده ، مدیریت آکواریوم تصمیم گرفت در کنار نمایش دادن و نگهداری از این آبزیان دریا و اقیانوس ، بخش مهم پژوهش و آموزش به آن افزوده شود تا در مورد این جانداران اطلاعات کامل تری به دست آمده  و  نتایج ان نیز به جهانیان ارائه شود.  طرح پژوهشی این آکواریوم که در سر تا سر جهان گسترش پیدا می کند ، شامل احیای پستانداران دریایی و بررسی گونه های متفاوت این نوع جانوران دریایی می شود . این بخش وظیفه دارد تا در مورد گونه های آبزیان مختلف پژوهش کرده  و به رفتارشناسی آنها نیز بپردازد تا مسئولین آکواریوم بتوانند ، به خوبی و در سلامت کامل از آنها در آکواریوم که محیط شبیه سازی طبیعت است ، نگهداری کنند و حتا از انقراض گونه های نادر جلوگیری نمایند.

یکی از مهم ترین پژوهش هایی که توسط این بخش انجام گرفت، تحقیق در مورد گونه های نهنگ وحشی ، خطرناک و قاتل است . این پژوهشگران سال های زیادی را صرف مطالعه در مورد نهنگ اورکا کردند که بسیار مهم و با ارزش است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا