تولید فولاد مقاوم تر و سبک تر

سیناپرس:از ویژگی های این فولاد نسبت به فولاد های موجود می شود به مقاوم تر بودن، سبک تر بودن و نیز انعطاف پذیری بالای آنها اشاره کرد.در این تحقیق که در مجله نیچر (Journal Nature) به چاپ رسیده است، روند استفاده شده برای تولید این فولاد توسط این تیم سه نفره به تفصیل بیان شده است .آنها امیدوار هستند که این فولاد جدید در آینده نه چندان دور جایگزین فولاد های گذشته در بعضی از بخش های خاص شود.

 

یکی از بزرگترین کاربرد های این فولاد در صنعت خودروسازی است. خودروسازان در سال های اخیر همواره به دنبال جایگزین سبک تری برای تولید خودرو هستند.

عنصر اصلی سازنده فولاد، آهن است که دلیل اصلی سنگینی آن به حساب می آید و اضافه کردن هر گونه مواد سبک وزن به ترکیبات سازنده فولاد، آن را ضعیف تر و شکننده تر می کند. این درحالی است که در روش جدید که توسط محققان ارائه شده است با دستیابی به ترکیبی جدید توانسته اند فولادی قوی تر و انعطاف پذیر تر از آلیاژ های تیتانیوم تولید کنند.

این محققین راز تولید فولاد مقاوم را در مرحله گرمادهی برای شکل دهی به فولاد و استفاده از نسبت مناسب مواد در تولید آن می دانند. محققان با اضافه کردن عنصر نیکل به ترکیبات روش سنتی تولید فولاد یعنی ترکیبی از آهن، کربن، آلومینیوم و منیزیم دریافتند که نیکل در طول فرآیند پخت فولاد، با آلومینیوم واکنش نشان داده و دانه های نانو متری بلوری در ساختار فولاد تشکیل می دهد . برای اطمینان از پخش دانه های بلوری در سراسر فلز، از میکروسکوپ الکترونی استفاده شد. این دانه های بلوری که مقاوم در برابر برش هستند در نهایت فولاد را بسیار مقاوم تر خواهند کرد.

این تیم سه نفره در حال حاضر با پوسکو (POSCO) یکی از بزرگترین سازنده های فولاد در سراسر جهان در حال همکاری هستند .

 فولاد جدید تولید شده مناسب برای صنایع خودرو سازی و حتی هواپیما سازی خواهد بود. این در صورتی است که قیمت تولید این فولادمقاوم قابل رقابت با فولاد های موجود باشد .هرچند به دلیل قیمت کم مواد اولیه آن محققان امید وار هستند که فولاد جدید جایگزینی برای فولاد قدیم باشد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا