از همکاری ایران در سرن و سزامی چه خبر؟

به گزارش سیناپرس، مركز مطالعات و همکاری‌های علمي بين المللي به عنوان نماينده وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به عنوان هماهنگ كننده شكل گيري تفاهم نامه، همكار و حامي پروژه همكاري بین ایران و سرن (CERN) (مركز تحقيقات هسته ای اروپا) عمل می کند.

طبق توافق نامه ای بین مرکز و سرن، ايران در پروژه Compact Muon Solenoid (CMS) سرن مشارکت می کند که با توجه به توانائي هاي ايران در زمينه ساخت قطعات فولادي، موافقت نهايي بر ساخت يك جفت ميز نگهدارنده كالريمتر هادرون توسط ايران قرار گرفت. در سال 1380 با سرپرستي مشاوران پژوهشگاه دانش های بنيادی(IPM)، كارخانه هپكو به عنوان كارخانه اي كه توان اجراء و ساخت قسمت های  فني را دارد انتخاب شد و با پيشرفت كار ساخت ميزها و مشاهده عملي توانايي در اجراي قرار داد، پيشنهاد ساخت استوانه هاي فضا نيز از سوي سِرن به ايران داده شد.

دکتر حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیناپرس، درخصوص همکاری های علمی بین المللی در دوران پساتحریم گفت: در پروژه سرن با مشکلاتی در دوران تحریم مواجه بودیم؛ یکی از عمده ترین مشکلات ما عدم امکان پرداخت حق عضویت بود اما هیچگاه ارتباطاتمان قطع نشد.

وی افزود: به دلیل دانشمندان بزرگی که جمهوری اسلامی دارد و پتانسیل زیادی که در همکاری با این پروژه در مراکز علمی و تحقیقاتی ایران وجود داشته است، آنها هم نمی توانسنند ما را کنار بگذارنند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در ادامه تاکید کرد: بنابراین ارتباطات با این پروژه بزرگ علمی جهانی تاکنون جاری بوده اما مشکلات جنبی وجود داشته است که امیدواریم در پساتحریم این مشکلات برطرف شود و شاهد افزایش ارتباطات و همکاری با این سرن بیش از گذشته باشیم.

به گزارش سنیاپرس، جمهوری اسلامی ایران در سال 1386 با تصویب مجلس شورای اسلامی ایران به عضویت پروژه سزامی (تابش نور سنکروترون برای علوم تجربی و کاربردهای آن) درآمده است. پروژه سزامی (SESAME) طرح مشترک بين ايران و کشور هاي منطقه با هدف ساخت يک ماشين سينکروترون (ماشين عظيم توليد پرتو ايکس با فرکانس قابل تنظيم) جهت استفاده در مصارف علمي است که در کشور اردن مستقر است. این پروژه جزء علوم مهندسی پیشرفته فیزیک ذرات محسوب می گردد و بهره گیری از آن در زمینه‌های علمی از جمله پزشکی، محیط زیست، کشاورزی و … مفید است.

همچنین دکتر سالارآملی درخصوص همکاری ایران با پروژه تابش نور سنکروترون برای علوم تجربی و کاربردهای آن (سزامی) گفت: متاسفانه این پروژه مشکل مشابه سرن را داشت اما هیچگاه ارتباطات ایران با پروژه سزامی هم قطع نشد.

وی افزود: ارتباطات ایران با این پروژه تاکنون به دلیل پتانسیل های درونی محققان ایرانی جاری بوده و قطعا در پساتحریم این ارتباطات افزایش خواهد یافت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا