لایه ازون در مسیر ترمیم

 در پیام بان کی مون آمده است: در زمان نه چندان دور، بشریت در آستانه فاجعه ای که خود مسبب آن بود قرار گرفت و استفاده از مواد آسیب رسان به لایه ازون از قبیل کلروفلوروکربن ها (CFCs) در این لایه که از ما در برابر اشعه های مضر ماورای بنفش خورشید حفاظت می کند، حفره ای ایجاد کرد. 
بان کی مون در پیام خود یادآور شده است: ما با این چالش مقابله کردیم؛ 30 سال پیش جامعه بین المللی معاهده وین را تحت پروتکل مونترال برای محافظت از لایه ازون امضا کرد و جهان برای کاهش تولید و مصرف کلروفلوروکربن ها و دیگر مواد آسیب رسان به ازون متحد شد. 
وی در این پیام با بیان اینکه در نتیجه با هم موفق شدیم لایه ازون فراجوی را تا اواسط قرن حاضر در مسیر ترمیم قرار دهیم، آورده است: بر این اساس احتمال می رود هر ساله از بروز بیش از دو میلیون مورد سرطان پوست و تعداد به مراتب بیشتر از آب مروارید پیشگیری شود. 
بان کی مون در پیام خود تاکید کرده است: درحالی که منتظر بکارگیری دستورکار 2030 برای توسعه پایدار هستیم و تلاش دولت ها در اواخر امسال در پاریس برای ساختن راه رو به جلوی جدید و دسته جمعی برای تغییرات آب و هوایی آغاز شده است، موفقیت پروتکل مونترال باید برای ما الهام بخش باشد چراکه بیانگر آن است که زمانی که ملت ها با هم بر روی چالشی جهانی اقدام کنند، توانمند هستند. 
دبیرکل سازمان ملل متحد در این پیام با یادآوری اینکه کار پروتکل مونترال هنوز تمام نشده، آورده است: هیدروفلوروکربن ها (HFCs) جایگزین بسیاری از مواد تاثیرگذار بر ازون شده اند، آنها با اینکه گازهای گلخانه ای بسیار توانایی هستند به لایه ازون آسیب نمی رسانند اما حرارت زیادی به کره زمین که بسیار گرم است، خواهند داد مگر اینکه اکنون در این زمینه اقدام کنیم. 
بان کی مون در پیام خود با بیان اینکه کشورهای زیادی در حال حاضر استفاده از پروتکل مونترال را برای کاهش هیدروفلوروکربن ها درنظرمی گیرند، آورده است: تعهد سیاسی برای مدیریت هیدروفلوروکربن ها تحت پروتکل مونترال می تواند یکی از بزرگترین دستاوردهای تغییرات آب و هوایی در مسیر کنفرانس آب و هوای پاریس باشد و همچنین یک پیروزی بزرگ برای تلاش های چندجانبه به منظور پاسداری از محیط زیست خواهد بود. 
وی در پایان پیام خود همچنین خواستار حفاظت از اقلیم شده و آورده است: در این روز جهانی بیایید اطمینان دهیم که از اقلیم مانند مراقبت از لایه ازون حفاظت کنیم. 
روز جهانی حفاظت از لایه ازون مصادف با 16 سپتامبر 2015 و برابر با 25 شهریورماه است. 
لایه اوزون قسمتی از استراتوسفر و حاوی گاز طبیعی ازون O3 است که توانایی جالب توجهی در جذب برخی از فرکانس های اشعه فرابنفش خورشید دارد. 
لایه ازون بسیار نازک است به گونه ای که اگر در تروپوسفر متراکم شود، ضخامت آن تنها در حد چند میلیمتر می شود.
به گزارش ایرنا از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران،ازون در سال ۱۹۱۳ توسط دو فیزیکدان فرانسوی به نام های شارل فابری و هانری بویسون کشف شد. این لایه با جذب ۹۹٫۹–۹۵ درصدی پرتو فرابنفش خورشید، موجب ادامه زندگی بر روی کره زمین می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا