مشارکت 15 درصدی بانوان در شرکت های دانش بنیان باید افزایش یابد

 دکتر سورنا ستاری روز سه شنبه در آیین آغاز به کار دومین نمایشگاه و همایش نقش آفرینی زنان کارآفرین در توسعه پایدار اظهار کرد: افزایش میزان مشارکت بانوان در عرصه اقتصاد دانش بنیان نیازمند پذیرش خطر است و باید از طریق شکل گیری زیست بوم کارآفرینی، میزان نقش آفرینی بانوان در عرصه اقتصاد دانش بنیان افزایش یابد.
وی با اشاره به جایگاه و نقش ویژه زنان در عرصه های گوناگون کشور گفت: دشواری های جنگ تحمیلی و تجربیات حاصل از آن، توسط زنان و مادران کشورمان در این عرصه و خدماتی که به میهن خود عرضه داشتند، نشان دهنده نقش اثرگذار زنان، جایگاه ویژه و تاثیرگذاری بالای آنان در عرصه های گوناگون است.
ستاری با تاکید بر ضرورت ایفای نقش بیش از پیش زنان در عرصه اقتصاد دانش بنیان بیان کرد: این اقتصاد مختص به زنان یا مردان نیست و نقش آفرینی بیش از پیش زنان در این عرصه را می طلبد، نمونه های موفق بانوانی که توانسته اند در عرصه اقتصاد دانش بنیان به موفقیت های بزرگ و چشمگیر دست پیدا کنند، قابل ملاحظه است. 
ستاری با اشاره به ضرورت اصلاح رویکرد فرهنگی کشور به سمت توجه و ارزش گذاری توانمندی و ظرفیت نیروی انسانی، در ازای دوری از منابع خام و زیرزمینی، افزود: برای تبلور جایگاه زنان و به مفهوم عام، شناخت جایگاه و ارزش نیروی انسانی، در اقتصادی که هیچگاه به خلاقیت، نوآوری و تفکر نیروی انسانی توجهی نداشته است، نیازمند اصلاح پایه ای و جدی فرهنگی هستیم و در این میان نقش ترویج و تثبیت فرهنگ اقتصاد دانش بنیان ضروری و مهم ارزیابی می شود.
وی با اشاره به مشارکت 15 درصدی زنان در شرکت های دانش بنیان عنوان کرد: این عدد همچنان پایین است و بالا بردن این میزان مشارکت نیازمند پذیرش خطر حضور نیروی انسانی خلاق و جوان و فرهنگ سازی در عرصه کارآفرینی است و اگر می خواهیم شاهد حضور زنان باشیم، این پذیرش خطر باید به میزان چند برابر بیشتر باشد.
رییس بنیاد ملی نخبگان، اقتصاد دانش بنیان را عرصه جوان و بکر برای ظهور و بروز خلاقیت، نوآوری و نقش آفرینی نیروی انسانی کارآمد و خلاق به خصوص بانوان دانست و گفت: عرصه اقتصاد دانش بنیان، نیازمند دارایی های فیزیکی نیست و با بهره گیری از بسترهای عظیمی مانند فناوری اطلاعات و ارتباطات یا علوم انسانی و فضای مجازی می تواند تحولی جدی در اقتصاد کشور ایجاد کند.
ستاری با تاکید بر نقش دانشگاه ها در شکل گیری نطفه های شرکت های دانش بنیان اظهار کرد: با توجه به حضور پررنگ زنان در فضای دانشگاهی، علمی و پژوهشی، دانشگاه ها باید با ایجاد و پرورش شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور، به نقش برجسته زنان در تحقق اقتصاد دانش بنیان توجه کنند. 

** توسعه اقتصاد دانش بنیان با بهره گیری از توان بانوان 
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، تجاری سازی علوم انسانی را یکی دیگر از بسترهای توسعه اقتصاد دانش بنیان بر مبنای خلاقیت و نقش آفرینی بانوان دانست و گفت: کاربردی سازی علوم انسانی، که زنان نیز در این عرصه بسیار فعال هستند، یکی از حوزه هایی است که نقش بسزایی در تحقق اقتصاد دانش بنیان ایفا می کند؛ صنایع دستی، ادبیات و هنر، بخش هایی از گستره وسیع علوم انسانی هستند که می تواند با خلاقیت، ظرافت و نگاه ویژه بانوان تجاری سازی شود.
به گزارش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دومین نمایشگاه و همایش نقش آفرینی زنان کارآفرین در توسعه پایدار از امروز 24 شهریور ماه تا جمعه 27 شهریورماه جاری در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپا است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا