دوربین الکترونی فوق سریع که امواج را به تصویر می‌کشد

پژوهش جدید به رهبری دانشمندانی از دانشگاه استنفورد و گروه آزمایشگاهی ملی شتابدهنده انرژی SLAC نشان می‌دهد چگونه اتم‌های تک در تریلیونیم ثانیه در ماده‌ای به ضخامت سه اتم به شکل تابدار حرکت می‌کند. این دوربین الکترونی یکی از سریعترین و بی‌سابقه‌ترین دوربین‌هایی است که محققان و جهان را به سمت توسعه سلول های خورشیدی کارآمد، الکترونیک‌های انعطاف پذیر و کاتالیزور شیمیایی با کارایی بالا هدایت می کند.

این تحقیقات منتشر شده در NANO LETTERS می‌تواند علم مواد را به سطح کاملا جدیدی برساند. در این طرح پراش الکترونی فوق سریع را با ابزار SLAC ممکن می‌سازد. پراش الکترونی فوق سریع با استفاده از الکترون‌های پر انرژی از اتم‌ها و مولکول‌ها در بازه زمانی سریع‌تر از 100 کادریلیونیم ثانیه عکس می‌گیرد.

Kao مدیر عامل SLAC گفت: پراش پرتوی الکترونی فرصت‌های سریع و بی‌سابقه‌ی علمی را در طیف گسترده‌ای از رسته‌ها، از علم مواد به شیمی و علوم زیست شناسی ایجاد می‌کند.

محققان نمونه‌ی تک لایه که از قبل در دانشگاه ایالتی کالیفرنیای شمالی آماده شده بود را در یک پرتو الکترون بسیار پر انرژی قرار دادند.

الکترون‌هایی که در پالس‌های مافوق همراه می‌شوند، اتمهای نمونه را پراکنده می‌کنند و یک سیگنال روی یک آشکار ساز تولید می کنند که دانشمندان از آن برای تعیین مکان اتم ها در نمونه ی تک لایه استفاده می کنند.

این روش پراش الکترونی فوق سریع نام دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، محاسبات تئوری ترکیب شده این اطلاعات نشان می‌دهد چگونه پالس‌های نور موج دار تولید می شوند و دامنه‌ی بزرگی دارند و به سرعت توسعه می یابند.

این اولین باری است که فردی حرکات اتمی فوق سریع را مشاهده می کند.