پهبادها به کمک والهای قاتل می آیند

سیناپرس: در سالهای اخیر تلاشهای زیادی برای نجات بسیاری از گونه های در معرض خطر انقراض صورت گرفته است اما هنوز در ابتدای راه هستیم. مشکل اساسی اینجاست که ابزارهای شناسایی این گونه ها چندان پیشرفته و مجهز نیست.اما به نظر می رسد پهبادها (سیستم های پروازی بدون سرنشین هدایت پذیر) کلید حل این مشکل باشد.

به تازگی دانشمندان سازمان ملی اقیانوس و اتمسفر شناسی آمریکا (NOAA) استفاده از پهبادها برای مطالعه دقیق تر برخی گونه های در معرض خطر انقراض را آغاز کرده اند که از آن جمله می توان به والهای قاتل اشاره کرد.

این مطالعه بی سابقه در بخش هایی از قطب شمال آغاز شده است. این تلاش فناورانه بخشی از پروژه حفاظت از محیط زیست در کانادا به شمار می آید.

پهبادهایی که در این پروژه به هوا برمی خیزند با رسیدن به ارتفاع مناسب و شناسایی محل زندگی گونه های مورد نظر شروع به تصویربرداری با کیفیت می کنند.

نکته مهم اینجاست که جمع آوری اطلاعات ارزشمند از والهای قاتل در این روش بدون هیچگونه آسیب رسانی به این حیوانات و ایجاد اختلال در زندگی آنها صورت می گیرد.

تنها در یک سری پرواز که شامل 60 مورد می شود حدود 20 هزار تصویر از این والهای قاتل ثبت شده است.

دانشمندان هشدار می دهند به دلایل مختلف از جمله افزایش تدریجی گرمای زمین و گرم شدن آبهای جهان و همچنین کاهش منابع غذایی، جمعیت والهای قاتل در سالهای اخیر به شدت کاهش یافته است.