هشدار دانشمندان درباره سونامی ناشی از زمین لرزه کالیفرنیا

مردم سراسر کالیفرنیا از سالها پیش خبرهایی درباره احتمال وقوع زمین لرزه شدید در این منطقه از آمریکا شنیده اند و از این بابت همواره در سایه ترسی پنهان به زندگی خود ادامه داده اند. اما حالا خبر می رسد اگر سونامی ناشی از وقوع زمین لرزه در این منطقه به وقوع بپیوندد، خطرات آن به مراتب بیشتر از خسارات جانی و مالی ناشی از زمین لرزه خواهد بود.

سونامی ها امواج سهمگین اقیانوسی هستند که ارتفاع آنها تا 30 متر هم می رسد. شکل گیری این امواج سهمگین معمولا ناشی از زمین لرزه ها می شود. در سال 2004 زمین لرزه Banda Aceh و سونامی ناشی از آن بالغ بر 250 هزار قربانی برجای گذاشت. این اتفاق در سال 2011 و در جریان زمین لرزه توهوکو نیز روی داد که در نتیجه آن 20 هزار قربانی برجای ماند.

از مدتها پیش گروهی از دانشمندان تمرکز خود را بر روی گسلهای کالیفرنیای جنوبی معطوف کرده و با فرض اینکه از این گسل ها احتمال وقوع زمین لرزه 7 ریشتری وجود دارد نسبت به سونامی ناشی از آن هشدارهای جدی مطرح کرده اند.

آنها با استفاده از مدلسازی های سه بعدی، زمین لرزه فرضی را به تصویر کشیده اند که در مجاورت گسلهای 35 تا 45 کیلومتری کالیفرنیای جنوبی ایجاد می شود.

این مطالعات نشان می دهد بسیاری از مناطق مسکونی این نقطه از آمریکا در جریان وقوع سونامی احتمالی ناشی از یک زمین لرزه مهیب از بین رفته و خسارات جانی زیادی نیز بر جای خواهد ماند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا