گزارش تصویری از جشنوازه فانوس در سال نوی چینی

جشن فانوس یا جشنواره بهار که برای آمدن سال نوی چینی برگزار می شود ، یک جشن سنتی چین است که در روز پانزدهم نخستین ماه سال قمری در گاهشماری چینی جشن گرفته می‌ شود. این جشنواره نشان از پایان جشن سال نو چینی است و از روز دهم سال نو آغاز می‌ شود . در این جشنواره بین چینی ها رسم است که ردیف‌هایی از شمع را در جلوی خانه‌ هایشان روشن ‌کنند و هنگام شب نیز باید با فانوس مسیری را بپیمایند . این جشنواره به دوران امپراتوری هان از امپراتورهای بزرگ چین در بیش از دو هزار سال پیش باز می گردد . مراسم مختلف و آئین های برگزاری این جشنواره همواره مورد توجه جامعه شناسان ، انسان شناسان فرهنگی و پژوهشگران قرار داشته است .

فانوس در فرهنگ چینی نماد صلح و آرزوی نیکبختی و سلامتی است . ساخت فانوس های رنگی در واقع یکی از هنرهای دستی و سنتی مردم ‌چین به حساب می آید . مردم با در دست داشتن اشکال مختلف ، متنوع و رنگارنگ فانوس ها که بر روی آن شکل حیوانات ، مناظر طبیعی و چهره‌ های قهرمانان ترسیم شده است ، در یک جا جمع می ‌شوند و به شادی و پایکوبی می پردازند .

قابل توجه است که در گذشته، به هنگام برگزاری این جشنواره ، مردم عادی از فانوس های ساده استفاده می کردند و تنها امپراتوران و اشراف ، فانوس‌های آراسته و بزرگ را در اختیار داشتند . اما امروزه تنوع در رنگ و طرح و شکل این فانوس ها افزایش پیدا کرده و همه مردم می توانند فانوس های تزئینی خاص داشته باشند .

این جشنواره امسال در تاریخ ششم فوریه برگزار شد تا مردم با برگزاری آن ، جشن سال نو چینی را به پایان برند. این گزارش تصویری جشنواره فانوس را که در شهر Wuzhen ایالت ژجیانگ (Zhejiang) شرق چین ، برگزار شده بود ، ارائه می دهد.

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا