تاثیر چای سبز در رژیم کاهش وزن

سینا پرس : چای سبز از جمله  نوشیدنی هایی است که کارشناسان تغذیه همواره بر مصرف آن تاکید  کرده اند ودر سال های اخیر با توجه به تبلطغات و اطلاع رسانی وسیع ، استفاده از آن در میان افراد مختلف جامعه  به سرعت افزایش پیدا کرده است .

چای سبز از جوانه‌ ها و گلبرگ های تازه گیاه چای به دست می ‌آید و در فرایند تولید این نوع چای اکسیده شدن بسیار کمی صورت می گیرد .  چای سبز از مواد و ترکیبات مفیدی برخوردار است که از آن جمله می توان به  کافئین (caffeine) ، تئوبرومین  (theobromine) ، ساپونین (saponins) ، تئوفیلین (theophylline) ، اپی ‌گالوستاچین (epigallocatechin) و برخی ویتامین  ها اشاره کرد . هر کدام از این مواد و ترکیبات فواید جداگانه ای داشته و اثراتی  متفاوت بر سلامت بدن دارند . 

البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که اخیرا برخی از شرکت های بازرگانی با ارائه ماده ای موسوم به عصاره چای سبز ، اقدام به تبلغی استفاده از آن جهت لاغری کرده اند . تحقیقات جدید نشان می دهد که استفاده از این مواد چندان سودمند نبوده و  پژوهشگران به افرادی که به برنامه ریزی یک رژیم غذایی بر پایه عصاره چای سبز پرداخته اند تا از این طریق بتوانند وزن خود را کاهش دهند ، هشدار داده اند . محققان معتقد هستند که این مکمل ها می تواند عوارض جانبی مضری همچون مسمویت کبدی را در پی  داشته باشد ؛ اما نوشیدن چای سبز به جای مکمل آن ، علاوه بر لذت بخش بودن ، می تواند از خطر مسمویت کبدی نیز جلوگیری کند . 

از سوی دیگر ترکیب اپی ‌گالوستاچین epigallocatechin (EGC) موجود در چای سبز باعث افزایش سوخت و ساز و متابولیسم بدن شده  و اشتها را کاهش می دهد .  برآیند کلی این فعل و انفعالات باعث بالا رفتن  حرارت در بدن شده و در نتیجه  سرعت سوخت و ساز بدن افزایش پیدا می کند .

قابل ذکر است که نوشیدن دو تا چهار فنجان چای سبز در روز باعث می شود بین 70 تا 80 کالری در بدن سوخته شود . پژوهش های انجام شده همچنین نشان می دهد که نوشیدن چای سبز علاوه بر افزایش متابولیسم بدن ، باعث بالا رفتن استفامت بدن در هنگام ورزش کردن نیز  می شود . در ضمن چای سبز هوس خوردن و مصرف تنقلات نا سالم را نیز کاهش می دهد. اصلی ترین فایده چای سبز وجود آنتی اکسیدان های آن است . از دیگر اثرهای این نوشیدنی این است که ، چای سبز باعث تحریک سیستم عصبی شده و روند سوزاندن چربی را نیز سرعت می بخشد .  

دکتر جاش لامبرت (Josh Lambert)، استادیار علوم و صنایع غذایی در دانشکده علوم کشاورزی ، دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در این رابطه چنین توضیح می دهد  : نوشیدن چای سبز در هفته پیش از مصرف مکمل ها احتمال دارد که خطر عوارض جانبی مکمل ها را کاهش دهد . همانگونه که مشخص است نوشیدن چای سبز به جای مکمل ها علاوه بر دریافت فواید چای سبز از خطر مسمویت کبدی نیز جلوگیری می کند .

لازم به ذکر است که چای سبز غنی از ترکیب های پلی فنول است که آنتی اکسیدان طبیعی محسوب می شوند . تعدادی از مطالعات و آزمایش های انجام شده بر روی حیوانات ، نشان می دهند که پلی فنول موجود در چای سبز اثراتی پیشگیرانه در برابر چاقی دارد . به این معنا که برای جلوگیری از چاقی و یا اضافه وزن می توان چای سبز نوشید .

در تحقیقات جدید ، پژوهشگران دوز بالایی از اپی‌ گالوستاچین -3- گالت پلی فنول EGCG (polyphenol epigallocatechin-3-gallate) چای سبز را به موش ها دادند . دوز این ترکیبات معادل مقدار پلی فنل موجود در برخی از مکمل های غذایی گرفته شده توسط انسان است .

قابل توجه است که رژیم پیش درمانی با پلی فنول چای سبز باعث شد تا موش ها از ابتلا به مسمویت کبدی ناشی از دوز بالای این ترکیبات ، محفوظ بمانند . پژوهشگران معتقد هستند که افرادی که از چای سبز زیاد استفاده می کنند احتمالا به طور بالقوه کمتر از افرادی که مکمل های چای سبز را استفاده می کنند ، به مسمویت کبدی مبتلا می شوند .  با این حال اثرات مفید چای سبز بسیار بیشتر از عوارض آن است .

این پژوهش های جدید و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله مواد غذایی و سم شناسی شیمیایی (Food and Chemical Toxicology) به چاپ رسیده است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا