ضرورت بهینه سازی مصرف آب رودخانه ها

مطالعه جدیدی که به تازگی درباره مناطق درگیر خشک سالی در ایالات متحده آمریکا انجام گرفته است، نشان دهنده نیاز مبرم این کشور به بهینه سازی مصرف آب رودخانه ها است.  یافته های این مطالعه حاکی از این است که تقریبا تمامی آب هایی که در طول دوره تابستان وارد رودخانه واباش ایالت ایندیانا شده است، از آن خارج شده و دوباره وارد این رودخانه شده است.

لورینگ نایث، از دانشگاه پوردو، در این باره می گوید: «به طور خلاصه، آب مصرفی دوره تابستان ما چیزی برابر با کل حجم آب رودخانه واباش است. بنابراین با گذشت زمان این رودخانه به محل تلاقی رودخانه اوهایو می رسد. به طور کلی آب واباش توسط یک سیستم طراحی شده انسانی مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم شامل تصفیه خانه های فاضلاب و تاسیسات برق و قدرت است. منابع آبی حوضه رودخانه واباش، که بیشتر مناطق ایالت ایندیانا را در بر می گیرد، به طور کامل بهره برداری می شود.»

این تحقیق برای سایر رودخانه های آمریکا، که بارش باران و آب ورودی به آنها در طول ماه های فصل تابستان به حداقل می رسد، نیز بسیار مفید است.

چاد جفورت، پروفسور دانشگاه پوردو و یکی از محققان این تحقیق، در این باره می گوید: «نکته جالب این است که ایالت ایندیانا به ندرت دچار خشکسالی می شود اما با این حال ما هنوز هم از تمام آب رودخانه واباش استفاده می کنیم.»

یکی از راه هایی که می توان از طریق آن میزان آب ورودی و خروجی رودخانه های آمریکا را اندازه گیری کرد، جمع آوری اطلاعات سازمان ها است. هنوز سازمانی برای جمع آوری اینگونه اطلاعات وجود ندارد. محققان بر اساس یافته ها، برای پیش گیری از کاهش آب رودخانه ها تدابیری طراحی کردند. به علاوه می توان با یک استراتژی کارآمد، آب رودخانه ها را در فصل های بارش جمع آوری و ذخیره کرد.

شایان ذکر است که بسیاری از رودخانه های جهان با مشکلی مشابه روبرو هستند و در صورتی که اب خارج شده از رودخانه به صورت کامل به آن بازنگردد می توان شاهد یک بحران زیست محیطی بود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا