کشف مواد آلی چند هزار ساله در پی ذوب یخ های قطبی

سینا پرس : در پی افزایش روند گرمایش زمین و تغییرات آب و هوائی که سبب ذوب یخ های مناطق قطبی شده است ، پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت نروژ The Norwegian University of Science and Technology (NTNU) با انجام تحقیقات و بررسی های گسترده ای در مناطق قطب شمال ، این روند را مورد مطالعه و بررسی قرار دادند . به گفته این پژوهشگران صفحه یخی موسوم به Kringsollfonna و یخچال قطبی Storbreen با روند بسیار سریعی در حال ذوب شدن بوده و بر اساس محاسبات این تیم پژوهشی ، حداکثر قادر به باقی ماندن طی یک یا دو تابستان دیگر خواهند بود .

در این پژوهش ها ، زمین های این مناطق توسط رادارهای مخصوصی Ground-penetrating radar که قادر به بررسی لایه های سطحی زمین است ، مورد بررسی قرار گرفته و ابعاد و حاشیه های لبه این یخچال ها مناطق منجمد توسط جی پی اس و تصاویر ماهواره ای تحت نظر قرار دارد .

این موضوع از این نظر دارای اهمیت است که لایه های برف این مناطق طی صدها هزار سال شکل گرفته اند و این برف ها در طول تابستان ذوب شده و در زمستان مجددا منجمد می شده اند . این موضوع سبب شده است که مواد آلی و جانداران بسیاری در طی این سال ها در یخچال های مورد بحث به دام افتاده و به دلیل شرایط خاص این منطقه و قابلیت بالاتر برف نسبت به لایه های یخی در حفظ و نگهداری از بافت و مواد آلی ، بسیاری از این شواهد در داخل این یخچال ها سالم باقی مانده اند .

به تازگی با روند سریع ذوب این یخچال ها ، بسیاری از اشیا و محتویات این یخچال های قطبی آشکار شده و در دسترس پژوهشگران قرار گرفته اند . پژوهشگران اعتقاد دارند که بسیاری از این یافته ها به موجودات و آثاری از جانوران منقرض شده تعلق داشته و این موضوع برای تحقیقات در این زمینه بسیار ارزشمند است . در همین راستا ، گیر وانته  Geir Vatne از دپارتمان جغرافی نروژ اعلام کرد :  روند حفظ این اجسام در داخل برف موجب شده است تا تقریبا سالم باقی مانده و ارزش مطالعاتی بالائی داشته باشند . زیرا توده های برف بر خلاف توده های یخی فاقد حرکت بوده و بستر مناسب تری برای حفظ مواد درون خود محسوب می شوند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا