ذخیره خون بندناف، نوش‌دارویی برای سرطانی‌ها

از آنجا که حادثه خبر نمی‌کند سرطان خون نیز از آن دسته سرطان‌هایی است که بسیار مهلک بوده و سالانه افراد زیادی در جهان بر اثر عدم‌ درمان جان خود را از دست می‌دهند. اما با استفاده از ذخیره خون بندناف جفت جنین و پیوند سلول‌های بنیادی براحتی می‌توان سرطان خون و برخی بیماری‌های خونی را درمان کرد.

به گزارش ایسنا، شاید این موهبت الهی است تا بندگان با اندکی تفکر و تدبیر در مورد آن جان هزاران نفر را از این سرطان مهلک نجات دهند همچنین از آنجا که عمر سلول‌های بنیادی خون بندناف 20 سال است در صورت عدم استفاده خود فرد از این اندوخته سلامتی، پدر و مادر، خواهر و برادر و افراد غیرخویشاوند نیز در صورت تایید آزمایشات پزشکی می‌توانند برای درمان از آن بهره‌مند شوند.

خون بندناف نیز اهدایی است که در دوران نقاهت می‌توان به دیگران هدیه داد و زندگی بخشید …

مسئول دفتر نمایندگی بانک خون بندناف رویان در همدان به خبرنگار ایسنا گفت: خون بندناف که به عنوان خون جفتی شناخته شده، خونی است که در جنین در حال تکوین داخل رحم جریان دارد.عباس وکیلیان با بیان اینکه پس از تولد نوزاد، خون باقیمانده در بندناف و جفت که غنی از سلول‌های بنیادی است به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود، اظهار کرد: سلول‌های بنیادی که از بندناف گرفته می‌شوند بسیار پرتوان و نامیرا هستند همچنین در اثر تاکثیرهای پی‌درپی دچار پیری نمی‌شوند به طوری که با تزریق و یا جایگزینی آنها در مناطقی که به صورت جدی آسیب دیده‌اند می‌توانیم به بهبود آن کمک کنیم.

وی افزود: به دنبال کسب نتایج ارزشمند در درمان بیماری‌های لاعلاج با استفاده از سلول‌های بنیادی، تشکیل بانک‌های نگهداری خون بندناف مورد توجه قرار گرفت به طوری که امروزه بانک‌های متعددی به صورت عمومی و برای ذخیره‌سازی خون بندناف در سراسر جهان راه‌اندازی شده و در همدان نیز از سال 1386 تاسیس شده است.

وکیلیان با بیان اینکه هزینه اولیه ذخیره خون بندناف یک میلیون و 800 هزار تومان و هزینه نگهداری آن سالانه 116 هزار تومان است، یادآور شد: خانواده‌هایی که توان پرداخت کل هزینه را به صورت یکجا ندارند می‌توانند به صورت اقساطی اقدام به پرداخت هزینه کنند.

مسئول دفتر نمایندگی بانک خون بندناف رویان در همدان اظهار کرد: از سال 86 تا سال 92 حدود 400 نمونه از استان همدان فریز شده بود که از سال 92 تاکنون 300 نمونه به این آمار اضافه شده است.

وکیلیان مهمترین علت افزایش آمار نمونه‌های ذخیره شده طی دو سال اخیر را افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی به عموم مردم دانست و افزود: از پزشکان زنان و زایمان و مامای استان دعوت می‌کنیم تا در ترویج و آگاهی‌بخشی بیشتر عموم مردم شرکت کنند.وی تصریح کرد: مادران باردار در هفته‌های آخر بارداری و در هفته 35 بارداری خود برای انجام برخی آزمایش‌ها و اقدامات اولیه به پزشک زنان و زایمان معرفی می‌شوند و در صورتی‌که مشکلی برای ذخیره وجود نداشته باشد، حداکثر چهار ساعت پس از زایمان خون گرفته شده از بندناف جفت با پیک در باکس‌های یخ‌دار به سمت مرکز بانک خون رویان در تهران انتقال داده می‌شود.

وکیلیان در ادامه گفت: فرآیند جمع‌آوری بندخون ناف به صورت کاملا استریل، بدون درد و بدون دخالت در روند زایمان انجام می‌شود همچنین خون‌گیری می‌تواند به صورت داخل و یا خارج رحمی انجام شود و در هر دو صورت هیچ آسیبی به مادر و یا نوزاد وارد نمی‌شود و کل این فرآیند کمتر از پنج دقیقه به طول می‌انجامد.

وی با بیان اینکه نمونه دریافت شده پس از ورود به آزمایشگاه پردازش سلولی، ابتدا از نظر حجم و تعداد سلول مورد بررسی قرار گرفته و عملیات جداسازی سلول‌های بنیادی بر روی آن انجام می‌شود، تصریح کرد: بر روی نمونه‌هایی که حداقل شرایط استاندارد را دارند بررسی آزمایش‌های میکروبی و ویروسی HLA، سنجش کلونی و فلوسایتومتری انجام شده و در دمای منفی 196 درجه سانتیگراد در تانک‌های ویژه فریز برای مدت طولانی نگهداری می‌شود و در غیر این صورت قرارداد فسخ و پس از اطلاع به خانواده مطابق قرارداد منعقد شده هزینه‌های مصوب عودت می‌شود.

وکیلیان یادآور شد: 25 درصد مادران کل دنیا بنا بر علل مختلفی قادر به ذخیره خون بندناف فرزندشان هستند و در قالب موارد جثه کوچک و ریز مادر از علل عدم‌موفقیت در انجام این امر است.

مسئول دفتر نمایندگی بانک خون بندناف رویان در همدان افزود: در استان همدان در هر ماه از 30 مورد داوطلب ذخیره تقریبا چهار مورد با عدم موفقیت مواجه می‌شوند.

خون بندناف یک سرمایه سلامتی است

یک متخصص بیماری‌های زنان و زایمان در همدان گفت: ذخیره خون بندناف یک سرمایه سلامتی برای آینده افراد است.دکتر مرضیه فریمانی اظهار کرد: به دنبال کشف سلول‌های بنیادی، این ایده پیش آمد که از سلول‌های بنیادی در امر درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده شود و خون بندناف نیز دارای سلول‌های بنیادی است که در درمان برخی بیماری‌ها کاربرد دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر محققان در ایران و جهان در حال تحقیق و بررسی بر روی سلول‌های بنیادی هستند، تصریح کرد: با استفاده از سلول‌های خون بندناف می‌توان در آینده فردی را که دچار مشکل و بیماری شده را به راحتی مورد درمان قرار داد.

وی افزود: با سرعت فزاینده رشد این علم می‌توان از سلول‌های بنیادی برای درمان بیماری خود فرد، اعضا خانواده و حتی غیرخویشاوند نیز بهره گرفت.دکتر فریمانی گفت: زمانی‌ که از ذخیره سلول‌های خون بندناف برای درمان بیماری‌های غیر از خود فرد استفاده می‌شود باید بررسی‌های لازم از این جهت که آیا بدن فرد گیرنده این بافت را می‌پذیرد یا نه، صورت گیرد.

وی تاکید کرد: اگر نوزادی که خون بندناف جفتش ذخیره شده، در آینده دچار بیماری و سرطان خون شود براحتی درمان انجام می‌گیرد چراکه این سلول مربوط به خود فرد است و بدن آن را پس نمی‌زند.

این متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: خون بندناف در بدو تولد از جفت گرفته می‌شود سپس زواید آن را جدا کرده و بافت اولیه و سلول‌های بنیادی اولیه نیز استخراج و فریز می‌شود.دکتر فریمانی با بیان اینکه در حال حاضر سلول‌های بنیادی در درمان انواع سرطان‌های خون، هموفیلی، لوسمی و کم‌خونی‌های شدید کاربرد دارد، تصریح کرد: در سلول‌های بنیادی پتانسیل درمان نارسایی قلبی، پارکینسون، نقص عضو و … نیز کاربرد دارد اما همه در حال تحقیق و بررسی است و هنوز به قطعیت نرسیده است.

وی تاکید کرد: استقبال و گرایش مادران نسبت به ذخیره خون بندناف در سال‌های اخیر افزایش یافته که این موضوع ناشی از افزایش آگاهی و شناخت مردم است.

دکتر فریمانی با بیان اینکه مادران باردار باید در ماه آخر بارداری برای انجام آزمایشات و اقدامات لازم مراجعه کنند، تاکید کرد: اگر مادر باردار مبتلا به بیماری‌های عفونی باشد از آنجا که احتمال عفونی بودن سلول‌ها می‌رود امکان ذخیره خون بندناف وجود ندارد.

پسر مبتلا به سرطان خون توسط خون بندناف درمان شد

یک فوق تخصص بیماری‌های خون در همدان گفت: پسر مبتلا به سرطان خون همدانی توسط خون بندناف خواهرش درمان شد.دکتر حسین اصفهانی تصریح کرد: خون بندناف یک ارگان مربوط به جنین است که پس از تولد جنین کاربردی ندارد بنابراین جفت را خارج کرده و بیرون می‌اندازند.

وی افزود: در داخل جفت که یک قطر 20 تا 25 سانتیمتری دارد و غنی از خون است سلول‌های جنینی وجود دارد و این سلول‌ها قدرت تکثیر زیاد و تبدیل به بافت‌های مختلف بدن را دارند.این آنکولوژزیست اظهار کرد: از سلول‌های خون بندناف برای پیوند سلول‌های بنیادی مغز استخوان و درمان سرطان خون استفاده می‌شود.

دکتر اصفهانی با بیان اینکه در کل دنیا بانک پیوند سلول‌های بنیادی وجود دارد، یادآور شد: هرچه ژن‌ها از لحاظ منطقه‌ای به یکدیگر نزدیک باشند احتمال اینکه بتوان از سلول‌های بنیادی برای درمان بیماری‌های افراد غیرخویشاوند استفاده کرد، بیشتر است.

این متخصص بیماری‌های خون و سرطان گفت: درمان بیماری‌هایی مانند تالاسمی و هموفیلی توسط خون بندناف برای خود فردی که خون بندنافش ذخیره شده کاربرد ندارد و برای دیگر افراد کاربرد درمانی دارد.دکتر اصفهانی در ادامه اظهار کرد: بیماری آپلاستیک و کم‌خونی شدید نیز توسط خون بندناف برای خود فرد به طور کامل قابل درمان است.

وی در پایان گفت: چه خوب است که این طرح همه‌گیر شود و همه مردم با ذخیره خون بندناف فرزندشان علاوه بر ذخیره سلامتی برای خود به بیماران سرطانی کمک کنند.