ابتکار بر انجام وظایف یونپ در حل بحران گرد و غبار منطقه ای تاکید کرد

معصومه ابتکار که برای شرکت در کنفرانس بین المللی فناوری پاک به هلسینکی فنلاند سفر کرده بود، با آخیم اشنایتر معاون دبیرکل سازمان ملل و رییس برنامه محیط زیست ملل متحد دیدار و گفت و گو کرد. وی، 16 شهریورماه برای حضور در نشست مشورتی وزرای محیط زیست کشورهای جهان در زمینه تغییرات آب و هوا راهی پاریس شد که این نشست 17 شهریورماه پایان یافت. پس از آن ابتکار برای حضور و سخنرانی در نشست جهانی فناوری های پاک در هلسینکی فنلاند به دعوت وزیر اقتصاد این کشور روانه فنلاند شد و روز پنجشنبه 19 شهریورماه به ایران بازگشت.

در این ملاقات، موضوع سازمان دهی حقوقی معضل گرد و غبار که از مقیاس ملی به منطقه ای و جهانی تبدیل شده است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. رییس سازمان حفاظت محیط زیست بر لزوم انجام تعهدات یونپ برای ایجاد حرکتی حقوقی، عملیاتی و علمی تاکید کرد و بر همین اساس قرار شد این موضوع در اجلاس آینده سران برای توسعه پایدار در نیویورک و نیز در مجمع محیط زیست ملل متحد در کنیا دنبال شود و الزام کشورهای جهان برای کنترل و مقابله با گرد و غبار در قالب مصوبات، مورد پیگیری قرار گیرد.
از مهمترین مباحث این دیدار اظهار نگرانی در مورد توافق آینده تغییرات آب و هوایی در پاریس در همسویی با اهداف و مفاد کنوانسیون تغییرات آب و هوا بود.
ابتکار در این مورد با اشاره به اینکه مهمترین دستاورد کنونی این کنوانسیون تا قبل از کنفرانس کوپ 21 (کنفرانس تغییرات اقلیم) این است که کشورهای در حال توسعه پذیرفته اند در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مشارکت کنند، تاکید کرد: در حالی که کشورهای توسعه یافته باید به تامین منابع مالی، انتقال فناوری، ظرفیت سازی و مشارکت در فعالیت سازگاری با گرمایش جهانی برای کشورهای در حال توسعه اقدام کنند، تاکنون گام جدی و تعهدی ملموس را پذیرا نشده اند و این مشکل تهدیدی برای توافق نامه پاریس است.
در این دیدار، محورهای دومین کنفرانس بین المللی 'محیط زیست، دین و فرهنگ' که قرار است در سال 1395 با مشارکت یونپ، یونسکو و سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شود، مورد بحث قرار گرفت و بر حضور سخنرانانی از ادیان مختلف و فرهنگ های عمده جهانی برای ورود آموزه ها و تعالیم الهی و فرهنگی و ترویج ارزش های اخلاقی برای حفاظت از محیط زیست تاکید شد.
آخیم اشنایتر رییس برنامه محیط زیست ملل متحد با اشاره به تشکیل هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در ماه آینده از برگزاری اجلاسی توسط UNDP ( برنامه عمران سازمان ملل متحد) در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل خبر داد که به بررسی چالش ها و راهکارهای محیط زیست ایران می پردازد.

 ملاقات با رییس پارلمان فنلاند
در جلسه ای یک ساعته در سفر ابتکار به فنلاند، زمینه های همکاری بین دو کشور با رییس پارلمان فنلاند به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.
ماریا لوهلا رییس پارلمان فنلاند از همکاری های دو جانبه استقبال کرد و موضوع تشکیل انجمن دوستی ایران و فنلاند را مورد تاکید قرار داد.
وی به تهدیدهای موجود برای صلح جهانی اشاره کرد و حرکت ها برای ایجاد صلح و دوستی را در مسیر کاهش تنش ها دانست.
ابتکار نیز گفت: این روابط با وجود تمام تفاوت ها و تنوع فرهنگی موجود، اهمیت دارد و می تواند به صلح جهانی و توجه به مباحث بشردوستانه مانند موضوع مهم پناهندگان که ناشی از بی توجهی به مسایل حاد این منطقه است، کمک کند.
وی همچنین بر وجود زمینه همکاری های محیط زیستی و تجاری میان دو کشور تاکید کرد.

 ملاقات با رییس جمهور سابق فنلاند
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در دیدار با تاریا هالونن رییس جمهور سابق فنلاند خواهان توجه بیش از پیش به موضوع بیابان زدایی به ویژه در منطقه و ایران شد. هالونن که اکنون از اعضای راهبری کنوانسیون بیابان زدایی است بر مشکلات جهانی در موضوع بیابان زدایی تاکید کرد و ضرورت این توجه را مورد تایید قرار داد.
ابتکار همچنین از هالونن به عنوان عضو شورای عالی سازمان ملل در موضوع توسعه پایدار خواست تا نیازها و مقتضیات کشورهای در حال توسعه از سوی کشورهای توسعه یافته در این حوزه مدنظر قرار گیرد. بازدید از مرکز تولید برق از زباله و شرکت در جلسه میزگرد با کنفدراسیون صنایع فنلاند از برنامه دیگر این سفر بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا