7 طرح برگزیده جشنواره رویان

ارائه آخرین دستاوردهای علمی، بهره گیری از تجربیات صاحب نظران و تبادل اطلاعات به عنوان مهم ترین اهداف این رویداد علمی مطرح شده بود. در مجموع 204 طرح تحقیقاتی از 47 کشور برای این جشنواره ارسال شده بود که بیشترین طرح های ارائه شده از کشورهای آمریکا، چین، هند، ایتالیا، آلمان و ژاپن بودند. در این جشنواره از مجموع طرح های ارائه شده از سوی محققان و پژوهشگران به پنج برنده خارجی و دو برنده ایرانی جایزه برترین طرح ها اعطا شد.

در دنیای امروز دانشمندان و محققان با تلاش بی وقفه برای ارتقای زندگی بشر و ساخت دنیای ایده آل برای زندگی در این کره خاکی در تلاش هستند و دانشمندانی که در حوزه تولید مثل و سلول های بنیادی فعالیت می کنند نیز برای رسیدن به این هدف سهم بزرگی دارند. صحبت از جشنواره رویان تداعی کننده نام و یاد زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی است که 24 سال پیش با هدف ارتقای سلامت جامعه ایران و همگام شدن محققان ایرانی با فعالیت های علمی دنیا، پژوهشگاه رویان را پایه گذاری کرد. نخستین جشنواره و کنگره بین المللی رویان با هدف تشویق پژوهشگران جوان و برقراری ارتباطات علمی بین المللی که لازمه حرکت در مرزهای علم و دانش است، هشت سال پس از پایه گذاری این پژوهشگاه برگزار شد. این جشنواره بین المللی به همه خانواده پزشکی تولید مثل و سلول های بنیادی کشور از مراکز درمانی، تحقیقاتی و دانشگاهی متعلق است. یکی از بخش های مهم این جشنواره اعطای جایزه دکتر کاظمی است که سومین دوره آن امسال برگزار شد. این جایزه به پاس تلاش های دانشمندان و به یاد بنیانگذار پژوهشگاه رویان به دانشمندانی اعطا می شود که در پیشرفت علم زیست شناسی و ارتقای سلامت بشر سهم چشمگیری داشته اند. امسال این جایزه به پروفسور رابرت لنگر از دانشگاه ام.آی.تی و انستیتو دیوید کخ اعطا شد. در ادامه طرح های ارائه شده از سوی برگزیدگان این جشنواره معرفی می شود.

طرح برنده در گروه بیوتکنولوژی:

دانش شبیه سازی در مسیر موفقیت

از زمان تولد نخستین حیوان شبیه سازی شده تاکنون پیشرفت های چشمگیری در زمینه شبیه سازی به دست آمده است. یکی از کاربردهای دانش شبیه سازی نجات گونه های در خطر انقراض است. اما یکی از محدودیت های این روش پایین بودن درصد موفقیت آن است. پروفسور ژانگ و همکارانش از دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد با هدف افزایش میزان موفقیت این روش به نتایج جالب توجهی دست یافته اند.

فعال یا غیرفعال بودن ژن ها در هر سلول از طریق شبکه تنظیمی پیچیده ای بر سطح ژن های دربردارنده اطلاعات وراثتی تنظیم می شود که به آن اپی ژنوم گفته می شود. وجود یک عامل اپی ژنتیک مانع موفقیت شبیه سازی می شود. این گروه برای مقابله با این محدودیت روشی ساده ابداع کرده است که هزینه های شبیه سازی را کاهش می دهد.

نتیجه طرح برنده در گروه ناباروری زنان:

درمان ناباروری تسهیل می شود

مطالعات جدید نشان داده است اهمیت ترشحات داخلی رحم یا اندومتر فقط به فاصله زمانی که جنین تازه تشکیل شده و از آن تغذیه می کند محدود نمی شود، بلکه می تواند نقش بیشتری داشته باشد و حتی نشان دهنده سلامت یا بیماری رحم است.

این گروه از پژوهشگران به سرپرستی دکتر ساچدوا از موسسه ملی تحقیقات بهداشت باروری بمبئی درباره محتوای پروتئینی ترشحات رحم تحقیقاتی انجام داده و بر این اساس دریافته اند این یافته ها می تواند نشانگری برای ابتلا به بیماری یا ناباروری باشد. بر این اساس می توان از بررسی و شناسایی این پروتئین ها برای تشخیص و درمان بیماری ها استفاده کرد که روند درمان را تسهیل می کند.

طرح برنده جایزه بهترین پژوهش داخلی در بخش سلول های بنیادی:

سلول های بنیادی، بیماری های پوستی را هدف قرار می دهند

هر سلول توسط محیطی احاطه شده که در سرنوشت آن موثر است و تحت عنوان ریزمحیط از آن نام برده می شود. اگر بتوان محیط یک سلول تمایز یافته را در شرایط آزمایشگاهی تقلید کرد و یک سلول بنیادی را در آن محیط قرار داد، امکان تمایز سلول بنیادی به سلولی که محیط آن فراهم شده است، ایجاد می شود. در این پژوهش دکتر مرتضی محمودی و همکارانش از دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بستری مشابه با شرایط فراگیرنده سلول های واقع در پوست فراهم کرده اند. از نتایج این پژوهش می توان در تولید سلول های پوستی برای درمان عوارض و بیماری های پوستی استفاده کرد.

طرح برنده جایزه پژوهشی رویان در بخش ملی:

پروتئین ها، نشانگر تشخیص بیماری ها

در بیماری هایی که نشانگر مشخصی در خون ندارد تشخیص بیماری های داخلی دشوار است. بنابراین برای تشخیص این بیماری ها باید آزمایش ها و معاینات بیشتری انجام شود که مستلزم صرف وقت و هزینه زیاد است. یکی از این بیماری ها اندومتریوز است که در ناباروری زنان نقش مهمی دارد. در پژوهش های انجام شده در بخش ژنتیک طب ناباروری پژوهشگاه رویان از یک پروتئین که توسط سلول های سیستم ایمنی در شرایط التهاب تولید می شود، به عنوان نشانگر اندومتریوز استفاده شده که جایزه پژوهشی رویان را به دکتر مریم شاه حسینی و همکارانش از پژوهشکده طب تولید مثل اختصاص داده است. اندازه گیری این پروتئین در خون، تشخیص و مدیریت بیماری را تسهیل می کند.

طرح برنده در گروه سلول های بنیادی:

پیشگیری از غیرفعال شدن ژن ها در دوره جنینی

محتوای ژنتیک همه سلول های بدن بجز سلول های جنسی یکسان است، اما شکل ظاهری و عملکرد آنها متفاوت است. در حقیقت سازو کار تنظیمی بر ساختار ژنتیک سلول ها وجود دارد که تحت عنوان اپی ژنتیک از آن نام برده می شود.

در حقیقت سرنوشت سلول به تنظیم ژنتیک آن وابسته است که یکی از این روش ها اضافه شدن گروه متیل به ساختار ژن است که موجب غیرفعال شدن ژن می شود. پروفسور ژو و همکارانش از موسسه بیوشیمی فرهنگستان علوم چین دریافته اند حذف گروه اکسیژن از متیل موجب حذف گروه متیل و فعال شدن ژن در مراحل اولیه جنینی می شود. نتایج این تحقیقات دستاورد مهمی در تولید سلول های پرتوان القایی و تمایز سلول ها در شرایط آزمایشگاهی است.

طرح برنده در گروه ژنتیک:

سدی در برابر بیماری های مادرزادی

در سال های اخیر غربالگری پیش از بارداری به عنوان یکی از خدمات مهم در مراکز درمان ناباروری مورد توجه قرار گرفته است.

در این روش والدینی که نقص ژنتیک داشته باشند یا به عبارتی حامل ژن بیماری باشند، از امکان داشتن فرزند سالم برخوردار شده و از تولد افراد مبتلا به نقایص مادرزادی پیشگیری می شود.

در روش ابداعی از سوی دکتر مسعود زمانی استکی و همکارانش از دانشگاه کاتولیک لون بلژیک، راهکاری دقیق برای تعیین محتوای ژنتیک یک سلول منفرد ابداع شده که ناهنجاری های تعداد و ساختار کروموزوم ها را مشخص می کند. این روش می تواند در پژوهش های پایه ژنوم انسانی کاربرد داشته باشد.

طرح برنده در گروه جنین شناسی:

گام جدیدی در درمان ناباروری مردان

پایین بودن میزان تحرک اسپرم از مهم ترین علل ناباروری در مردان است. بخشی از اسپرم که دم نام دارد وسیله حرکتی آن است و هرگونه نقصی در حرکت اسپرم از نقص در ساختار پروتئین های سازنده این بخش ناشی می شود. در این پروژه تحقیقاتی،دکتر پارت و همکارانش از موسسه بهداشت باروری بمبئی از طریق بررسی و مقایسه ساختار این پروتئین به اطلاعات مهمی دست یافته اند که می تواند گام جدیدی در درمان ناباروری باشد.

منبع:جام جم آنلاین

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا