انقراض گونه نادر کرگدن سفید با مرگ آخرین کرگدن نر این نژاد در کنیا

سیناپرس: با مرگ یکی از آخرین کرگدن های سفید شمالی در کنیا، احتمال انقراض این گونه نادر جانوری شدت پیدا کرده است چرا که این کرگدن آخرین کرگدن نر این نژاد محسوب می شد.

بنا به گزارش باغ وحش Dvur Kralove در جمهوری چک، احتمالا آخرین کرگردن سفید نری که توانایی تولید مثل داشته است، همین کرگدن بوده و با مرگ آن نسل این گونه نادر از کرگدن ها از بین می رود. این کرگدن در سال 1980 متولد شده بود.

گفتنی است این باغ وحش در جمهوری چک  تنها محلی است که در تولید مثل این گونه نادرموفق بوده است. تحقیقات جدید ثابت می کند که چگونه اعمال امروز ما در میزان انقراض موجودات مختلف در آینده تاثیر گذار است.

از اینگونه گرکدن تنها شش عدد باقی مانده بود چرا که در مرکز و شرق افریقا شکارچیان غیر قانونی این جانوران را برای شاخ های با ارزششان شکار می کردند. شاخ این جانوران در چین برای طب سنتی بسیار ارزشمند است. 

در سال 2009 میلادی (  برابر با سال 1388 خورشیدی ) یک کرگدن نر و دو کرگدن ماده از باغ وحش Dvur Kralove به محیط طبیعی و حیات وحش در کنیا منتقل شدند. مسئولان مربوطه امیدوار بودند که با این عمل، نسل این جانور حفظ شود و نام "the last chance of survival" یعنی آخرین شانس زنده ماندن را بر این عملیات نهادند. محققان تصور می کردند که قرار گرقتن کرگدن ماده در فضای طبیعی و حیات وحش باعث می شود تا هورمون های مادینگیش بیشتر فعال شوند و به عمل تولیدمثل کمک کنند اما این طرح با شکست روبرو شد.

پژوهشگران با پیش بینی انتقراض این گونه نادر، از کرگدن سفیدی که در باغ وحش Dvur Kralove متولد شده بود، نمونه اسپرم گرفته و در حال حاضر از این نمونه ها  در موسسه Leibniz مشهور به IZW (Institute for Zoo and Wildlife Research) در شهر برلین نگهداری می کنند.

دو جفت دیگر از گونه کرگدن سفید نیز در پارک حیوانات وحشی در سن دیگو در ایالات متحده نگهداری می شود که البته بسیار پیر هستند و توانایی تولید مثل را ندارند. یک کرگدن ماده نیز در باغ وحش کشور چک به زندگی خود ادامه می دهد.

در چندین سال گذشته شکار کرگدن توسط شکارچیان غیرقانونی افزایش بسیاری پیدا کرده است و تعداد زیادی از این کرگدن ها به دلیل داشتن شاخ با ارزششان شکار می شوند. بر اساس تحقیقات انجام شده و  ادامه روند شکار کرگدن ها، به نظر می رسد که در ده سال آینده یا کمی بیشتر، نسل کرگدن ها در حیات وحش افریقا از بین برود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا