گزارش تصویری از مجسمه سنگی کوه لاکوتا اوگالا

سینا پرس : مجسمه سنگی کنده کاری شده لاکوتا اوگالا که جنگجویی است سوار بر  یک اسب که به دور دست ها اشاره می کند، این تندیس زیبا در بین مردم منطقه به عنوان مجسمه یادبود اسب شوریده شناخته شده است . این مجسمه سنگی بر دامنه های کوهی صخره ای به نام " تپه سیاه و سفید " ساخته شده است که در بخش کاستر ، داکوتای جنوبی، ایالات متحده امریکا قرار دارد.

مجموعه بناهای یادبود عبارت اند از ؛ بنای یادبود، موزه سرخ پوستان شمال امریکا، مرکز فرهنگیبومی امریکا ، خانه استودیوی مجسمه سازی ، کارگاه مجسمه سازی و دو سالن تئاتر  . امروزه حفاظت و نگهداری از این بنای یادبود توسط یک سازمان غیر دولتی انجام می گیرداین مجمموعه در حال حاضر از بخش های آموزشی و فرهنگی نیز برخوردار شده است. از مهم ترین بخش های آموزشی در این مجموعه می توان به کالج و دانشگاه برای سرخ پوستان امریکایی اشاره نمود. در سال های 2007 تا 2009  نیز از سوی مراکز و بنیادهای مختلف به این مجموعه کمک شد تا بیشتر بر روی مجسمه به ویژه بخش سر اسب کار شود.

کار کنده کاری این مجسمه یادبود توسط شخصی به نام کورکزاک زیلکواسکی که یک امریکایی لهستانی تبار  بود ، در سال 1948 آغاز شد. این کوه صخره ای در زمین های شخصی زیلکواسکی قرار داشت که وی با توجه به مالکیت این صخره اقدام به ساخت چنین مجسمه ای کرد. متاسفانه بنا به دلایلی که مشخص نشده است، ساخت این مجسمه نیمه کاره مانده و تا زمان زنده بودن سازنده اش تکمیل نشد و  کورکزاک زیلکواسکی در سال 1982 درگذشت ، در حالی که هیچگاه  نتوانست کارش را به پایان رساند .

ایده اولیه ساخت این بنای یادبود در سال 1929 و توسط یک سرخ پوست که به لاکوتای بزرگ و خرس ایستاده  مشهور بود، ارائه شده بود.  جالب است که این مرد سرخ پوست برای زیلکواسکی توضیح می دهد که ؛ «من و رئیس قبیله هایم ، می خواهیم مردان سفید بدانند که مردان سرخ پوست  نیز قهرمانان بسیاری دارند.»  این موضوع نشان می دهد که هدف اصلی  خرس ایستاده  نشان دادن تاریخ سرخ پوستان به سفید پوستان و یادآوری فرهنگ و تمدن قدیمی این مردم بوده است . سال ها پس از این ماجرا که تقریباً 16 سال طول کشید، کار این مجموعه با اداره همسر زیلکواسکی و ده فرزندشان به پایان رسید و چهره کامل این مجسمه نمایان گشت. این مجسمه به عنوان بزرگ ترین مجسمه حکاکی شده سنگی غیر مذهبی در جهان شناخته شده . مجسمه اسب دیوانه 195 متر پهنا و 172 متر بلندا دارد. جالب است بدانید تنها سر اسب دیوانه در این مجموعه 27 متر است.

در سال 1998 یکی از دختران زیلکواسکی که مجسمه ساز نیز بود، به بررسی کار پدرش پرداخت و در پایان کار ، نقطه ضعف های موجود در مجسمه را بر طرف ساخت تا کاری بدون نقص انجام شده باشد و نام پدرش را با خوبی در کنار آن یاد کنند .

از سوی دیگر باید توجه داشت که محل ساخت این مجسمه یا همان تپه سیاه و سفید ، برای سرخپوستان بومی این منطقه مقدس و محترم شمرده می شد .  البته برخی از سرخ پوستان هم  این کار را نپسندیدند چرا که این منطقه برایشان بسیار محترم شمرده می شود و از اینکه کوه مقدسشان با استفاده از انفجارهای مکرر تکه تکه شود، ناراحت و ناراضی می شدند.  

در فرهنگ سرخپوستان بومی این منطقه ، جائی که افراد قبیله آن ها به خاک سپرده شده باشند ، محترم و ارزشمند است وبر اساس سنت باستانی این مردم  ،  در دورتا دور این کوه سرخ پوستان زیادی به خاک سپرده شده اند و این مساله اصلی ترین  دلیل مقدس بودن کوه و ناحیه اطراف آن است.  آنها معتقد هستند که ساختن چنین مجسمه ای تنها برای نشان دادن احترام و یاد بود از قهرمان و قهرمانان سرخ پوست نیست، این مجسمه نشانگر همه سرخ پوستان این سرزمین است و این موضوع مورد خوشایند تمامی اجداد و درگذشتگان سرخپوست می شود .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا