سردردهای دوره ای و مزمن عملکرد فردی و اجتماعی فرد را کاهش می دهد

دکتر مجید غفارپور روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت برگزاری چهارمین کنگره بین المللی سردرد ایران اظهار کرد: درمان قطعی برای سردردهای میگرنی وجود ندارد و تنها با درمان های دارویی و تزریقی می تواند شدت بیماری را کاهش داد.
وی افزود درمان های دارویی و تزریقی نیز زمانی موثر خواهند بود که با بررسی شرایط روحی و روانی بیمار همراه باشد و پزشک شرایط روحی بیمار را به عنوان عامل احتمالی ایجاد کننده بیماری مورد بررسی قرار دهد.
غفارپور در مورد پیشگیری از بروز میگرن نیز گفت: پیشگیری خاصی از نظر علمی در مورد میگرن وجود ندارد چرا که علت بروز دقیق آن هنوز مشخص نشده است.
وی افزود: تنها به افرادی که مبتلا به میگرن هستند می توان توصیه می شود که از برخی از مواردی که بیماری را شدت می بخشد مانند قرار گرفتن در زیر نور آفتاب، مکان های پر سر و صدا و نورهای شدید پرهیز کنند.
غفارپور گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته به طور کلی 99 درصد افراد در طول زندگی خود حداقل یکبار سردرد را تجربه می کنند.
دکتر سمیه باقی زاده متخصص نورولوژی و عضو کمیته اجرایی و علمی کنگره با بیان اینکه سردردها به دو دسته اولیه و ثانویه تقسم می شوند افزود: سردردهای اولیه در زمره شایع ترین بیماری ها هستند و البته سردردهای تنشی و میگرنی جزو این نوع سردردها به شمار می روند.
وی اظهار کرد:90 درصد افراد مبتلا به سردرد، سردردهای اولیه دارند که شایع ترین آن ها سردردهای تنشی است؛ این سردردها به صورت درد خفیف تا متوسط و در دو طرف سر ایجاد می شوند و افراد مبتلا دچار حالت خفیفی از تهوع می شوند.
باقی زاده با اشاره به اینکه این سردردها نسبت به اینکه چند بار در ماه ایجاد شوند به دوگروه دوره ای و مزمن تقسیم می شوند توضیح داد: سردردهای دوره ای مکرر هستند و تعداد روزهای کمتری نیز در ماه فرد به آن دچار می شود؛ شیوع این نوع سردردها بین 30 تا 70 درصد مردم در جوامع مختلف دنیا است.
وی درد مورد سردردهای مزمن نیز توضیح داد: این نوع بیماری افراد بیشتر از 15 روز در ماه دچار سردرد هستند و شیوع این نوع سردردها دو تا سه درصد جمعیت را در میان مردم شامل می شود.
وی گفت: به رغم اینکه این نوع سردردها شدید نیستند اما به دلیل تکرار زیاد تاثیر زیادی از نظر فردی واجتماعی در عملکرد افراد ایجاد می کند.
باقی زاده اظهار کرد: با وجود اینکه سردردها بسیار شایع هستند و به رغم تحقیقات زیاد صورت گرفته در مورد علت دقیق بروز آن مشخص نیست و درمان های کنونی آن نیز قطعی نیستند.
وی تاکید کرد: درمان سردردهای تنشی و میگرنی نیاز به یک کار تیمی پزشکی دارد و لازم است علاوه بر درمان های دارویی و تزریقی عوامل شناختی رفتاری و روحی و روانی بیماران نیز مورد توجه قرار گیرد.
عضو کمیته اجرایی و علمی چهارمین کنگره بین المللی سردرد ایران با اشاره به حضور میهمانان خارجی در این گنگره گفت: 5 نفر از اساتید رشته های مغز و اعصاب، نورولژی از کشورهای آمریکا، انگلیس و ترکیه در این کنگره حضور می یابند.
باقی زاده گروه های هدف این کنگره متختصصان نورولژی، روانپزشکی، جراحان مغز و اعصاب، بیماری های داخلی، فلوشیب درد، طب فیزیکی، روانشناسی، توانبخشی، پزشکان عمومی، پرستاران و متخصصان علوم تغذیه عنوان کرد.
به گفته وی این کنگره به دو زبان فارسی و انگلیسی برگزار می شود و 17 امتیاز بازآموزی برای شرکت کنندگان دارد.
** سردرد سومین بیماری ناتوان کننده انسان 
دکتر سید محمد حسن پاک نژادعضو کمیته علمی و اجرایی چهارمین کنگره بین المللی سردرد ایران نیز در این نشست خبری به خبرنگاران گفت: براساس آخرین بررسی های صورت گرفته در جهان سردرد سومین بیماری ناتوان کننده انسان به شمار می رود چرا که فعالیت های فردی، اجتماعی و خانوادگی فرد را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. 
وی با بیان اینکه سردرد یک علامت است و می تواند علامتی از یک بیماری مهمتر مانند تومور مغزی باشد، افزود: 50 درصد تظاهر اولیه تومور مغزی و سرطان مغز، سردرد است که اگر به موقع تشخیص داده و درمان شود، در درمان سرطان بسیار موثر خواهد بود. 
پاکنژاد با تاکید بر اهمیت توجه پزشکان به سردرد به عنوان علامت بسیاری از بیماری ها، گفت: در برخی سردردها مانند سردردهای یک طرفه (یک طرف سر دچار درد می شود) به ویژه اگر سن بیمار بیشتر از 50 سال باشد، پزشک باید علاوه بر تجویز دارو، علت بیماری را با دقت مورد بررسی قرار دهد چراکه در بیشتر مواقع این نوع سردردها با احتمال بروز نابینایی کامل بیمار همراه است. 
وی افزود: 90 درصد بیماران مبتلا به سردردهای میگرنی و تنشی، زمینه ای از افسردگی و اضطراب دارند بنابراین در درمان این نوع سردردها باید متخصصان و جراحان مغز و اعصاب، روان پزشکان و حتی در برخی مواقع ارتوپدها با یکدیگر همکاری داشته باشند. 
متخصص مغز و اعصاب در مورد مصرف بیش از حد مسکن ها گفت: در صورتی که مسکن ها بیش از حد مصرف شوند، نه تنها در درمان سردرد تاثیری ندارند بلکه می تواند در آینده عاملی برای ایجاد سردرد باشند. 
دکتر علی اصغر اخوت عضو هیات علمی و اجرایی این کنگره نیز در این نشست در مورد درمان های سنتی میگرن اظهار کرد: میگرن از جمله سردردهایی است که به بیشتر درمان ها جواب مثبت می دهد و درمان های سنتی مانند طب سوزنی نیز می تواند به درمان این بیماری کمک کند اما از آنجایی که میگرن درمان قطعی ندارد، طب سوزنی مانند سایر روش های درمانی تنها می تواند شدت درد را کاهش دهد. 
وی افزود: طب سوزنی، طب مکمل است که در کتب پزشکی، برای درمان دردهای مزمن از آن نام برده شده است اما نمی تواند درمان قطعی میگرن یا سایر سردردها باشد. 
اخوت تاکید کرد: بیمارانی می توانند برای درمان میگرن از طب سوزنی استفاده کنند که از درمان های رایج نتیجه نگرفته باشند.
به گزارش ایرنا چهارمین کنگره بین المللی سردرد ایران از بیست و پنجم تا بیست و هفتم شهریورماه با حضور جمعی از متخصصین داخلی و خارجی در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا