سطح تخصص های حرفه ای در حوزه مشاغل رسانه ای پایین است

دکترمهدی محسنیان راد در گفت و گو با خبرنگار سینا پرس در رابطه با بحث سواد رسانه ای گفت: اینکه مخاطب چگونه به آسانی پیام های مورد نیاز خود را پیدا کند سواد رسانه ای تعریف می شود. به عبارت دیگر، توانایی تشخیص پیام ها و گزینش آنها از سوی مخاطب و اینکه مخاطب بداند رسانه های مورد نظر، کدام پیام را باهدف خبررسانی منتشرمی کنند یا قصد پروپاگاندا(تبلیغات سیاسی)دارند، سواد رسانه ای نام دارد.

این استاد علوم ارتباطات، با تاکید بر این نکته که ICT موجب پیدایش سواد رسانه ای شده است، ادامه داد: در حقیقت در اثر ورود به عصر ارتباطات و اطلاعات و پیدایش ابزار نوین ICT، سوادی تحت عنوان سواد رسانه ای متولد شده است.

وی ادامه داد: البته سواد رسانه ای مقوله ای است که به اوایل دهه 90 میلادی برمی گردد. در آن زمان در اصل مخاطبان یکسری از میانسالان جامعه بودند که باید تحت تعلیم استفاده از فناوری های نوین برای رویارویی با خروجی رسانه ها و کارکرد آنها قرار می گرفتند.

محسنیان راد تصریح کرد: اما برای این که این مساله در میان نسل جوان جامعه هم فراگیر شود، با توجه به استعداد، علاقه و پیگیری ابزار نوین و ICT از سوی این نسل، تنها باید استانداردهای بین المللی، آن هم منطبق با مسائل بومی هر کشور و همچنین، توجه به وجه آموزشی سواد در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: از طرفی هم زیرساخت های لازم همچون افزایش ضریب نفوذ و سرعت و سهولت دسترسی به شبکه های ارتباطی همچون اینترنت باید به خوبی فراهم شود تا حداقل دسترسی لازم در افراد ایجاد شود.

این استاد دانشگاه در ادامه صحبت هایش گفت: چرا که، در کنار افراد کم سواد یا بی سواد در جامعه ایرانی به طور یقین متخصصان آشنا به مباحث رسانه که بر نقد مناسب آن علم دارند هم وجود دارد. البته شاید اینگونه به نظر برسد که اقلیت آنها، به طرح این موضوع تمایل ندارند.

وی افزود: علاوه بر این، در کنار این افراد گروهی هم سواد کافی و هم قدرت دارند، اما شرایط یادگیری ندارند. مثلا مناطق روستایی به دلیل عدم امکانات ارتباطی مناسب از این مساله محرومند. از این رو می توان گفت به طور کلی سطح تخصص های حرفه ای در حوزه مشاغل رسانه ای در جامعه ما پایین است.

 

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا