کشف قدیمی ترین مورد سرطان خون

تیمی مشترک از دانشمندان مرکز مطالعات دیرین زیست شناسی و تکامل انسان سنکنبرگ Senckenberg Center for Human Evolution and Paleoenvironment و پژوهشگران دانشگاه توبینگن  University of Tübingen در کشور آلمان به بررسی بقایای استخوانی یک فسیل انسانی پرداختند که به یک زن تعلق داشته است . این فرد در فاصله سال های سی تا چهل سالگی درگذشته و مطالعات انجام شده بر بقایای استخوانی وی نشان می دهد که این انسان باستانی که بر اساس آزمایش های تعیین قدمت ، دارای 7 هزار سال سن است ، از سرطان خون ( leukemia ) رنج می برده و احتمالا بر اثر عوارض این بیماری درگذشته است .

در همین زمینه هیک شرف  Heike Scherf پژوهشگر مرکز مطالعات دیرین زیست شناسی و تکامل انسان سنکنبرگ در یک گفتگوی مطبوعاتی اعلام کرد : " ما قطعات مختلفی از استخوان های این اسکلت را بررسی کرده و در مطالعات خود از سیستم پرتو نگاری مقطعی کامپیوتری computed tomography system استفاده کردیم . تیم پژوهشگران در این بررسی ها با علائم غیر معمول از بین رفتن بافت های داخلی استخوان ها  (the cancellous bone ) در بخش های استخوان بازوی سمت راست و جناغ سینه رو به رو شدیم . "

لازم به توضیح است که به طور معمول ، سلول های بنیادین سازنده خون در بخش های انتهایی این استخوان ها و همچنین بخش هایی از استخوان های ستون فقرات و مهره ها ، دنده های قفسه سینه ، جمجمه و لگن قرار داشته و معمولا سرطان خون در یکی از این بخش ها بروز می کند .

البته لازم به توضیح است که برخی از بیماری ها مانند پوکی استخوان osteoporosis و پرکاری غدد پاراتیروئید hyperparathyroidism  نیز می توانند تاثیرات مخرب مشابهی در استخوان های انسان باقی بگذارند .

باید توجه داشت که در محوطه مورد نظر که جسد این زن در آن کشف شده است ، ده تدفین دیگر نیز انجام شده بود . بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه ؛ این تدفین ها در یک محوطه متعلق به دوران نوسنگی مولائوسن اشتوتگارت Stuttgart-Mühlhausen کشف شده اند و در هیچ کدام از موارد دیگر استخوان های کشف شده در این منطقه ، نشانه های مشابه این بیماری دیده نمی شود .

هیک شرف   در خاتمه توضیحات خود افزود : " البته ما نمی توانیم به طور دقیق اعلام کنیم که این زن چگونه و به چه صورت بر اثر این بیماری درگذشته است . "