گزارش ویدئوئی از روشی جدید برای مبارزه با پشه ها

سینا پرس : سال هاست که انسان با روش های مختلف به مقابله با پشه ها می پردازد . پشه ها ناقل بیماری هستند و برخی از آنها ایجاد حساسیت می کنند. به طور نمونه پشه آنوفل ناقل بیماری مالاریا است که باعث مرگ انسان های زیادی شده است و همچنان جان افراد بسیاری را تهدید می کند .

بارت کنولز (Bart Knols) یک حشره شناس پزشکی (medical entomologist) است که در این رابطه به پژوهش و بررسی پرداخته است . او می گوید : من در 22 سال گذشته بر روی پشه ها و نحوه مقابله با آنها فعالیت های بسیاری انجام داده ام. یکی از علل مختلف انتخاب این زمینه ، مشکلاتی است که پشه ها برای مردم سراسر دنیا ایجاد می کنند .  بیماری هایی شبیه مالاریا هنوز هم هر ساله باعث مرگ بیش از هفتصد هزار نفر در سراسر جهان می شوند .

او و همکارانش در یک پروژه اروپایی ، دستگاهی جدید ، ساده و ارزان ساخته اند که با کمک آن می توان پشه ها را از بین برده و شرایط بهداشتی را در محیط زندگی بهبود بخشید .

بارت کنولز که سرپرستی  یک تیم تحقیقاتی را در این رابطه بر عهده دارد ، در ادامه چنین توضیح می دهد : ” این حشرات، میلیون ها سال است که با انسان زندگی می کنند.  آنها در پیدا کردن انسان ها و انتقال بیماری هایی که ناقل آن هستند ، بسیار ماهر عمل می کنند و کنترل این پشه ها برای انسان ها بسیار سخت و پیچیده است .  وقتی ما برای از بین بردن آنها از اسپری حشره کش استفاده می کنیم آنها در برابر این اسپری ها مقاوم می شوند و حشره کش ها دیگر موثر نخواهند بود . بنابراین ما باید راهی جدید برای کشتن این پشه ها پیدا کنیم .

پشه ها معمولا از طریق حفره تهویه هوا که زیر سقف تعبیه شده وارد خانه می شوند و بیشتر ، شب ها نیش می زنند .

این پروژه تحقیقاتی اروپایی که توسط بارت کنولز سرپرستی می شود ، راهی ساده برای این مشکل پیدا کرده است . با کمک یک لوله از جنس پلی اتیلن با شبکه ای توری مانند در داخل آن می توان به مقابله با پشه ها پرداخت . این شبکه توری شکل از حشره کشی پوشانده شده که با نیروی الکترواستاتیکی به پشه ها می چسبد و آنها را می کشد .

بارت کنولز در این رابطه توضیح می دهد که تهویه هنوز وجود دارد و به فعالیت خود ادامه می دهد، در حالی که در این سوراخ های تهویه ما فقط یک لوله از جنس پلی اتیلن به همراه یک شبکه توری شکل قرار داده ایم که حاوی داروی حشره کش است . وقتی پشه ها از راه دور بوی انسان را حس می کنند ، به سمت این حفره تهویه می آیند و روی توری می نشینند و در آن لحظه حشره کش به بدن آنها می چسبد و به این شکل آنها از بین می روند .

لازم به ذکر است که پژوهشگران این سیستم را در بیش از هزار و سیصد خانه در کشور تانزانیا آزمایش کرده اند که نتایج رضایت بخش بوده است . آنها اکنون با شرکت های ساختمانی محلی ، کار می کنند تا این لوله های ضد پشه را در تمام ساختمان های جدید نصب کنند .

بارت کنولز در ادامه می افزاید : در طول هفت ماه گذشته ، صد درصد پشه هایی که با شبکه توری شکل برخورد کرده بودند ، کشته شدند . بنابراین داده های ما نشان می دهد که این روش برای نیمی از سال موفق بوده است . ممکن است هزینه نصب و راه اندازی این سیستم بسیار بالا باشد اما در مقابل پس از راه اندازی آن ، فرد فقط باید شبکه توری را عوض کند که خیلی ارزان خواهد بود . ما هزینه سالانه استفاده از این وسیله را محاسبه کرده ایم که پس از نصب سیستم ، در سال برای هر نفر تنها یک تا دو دلار هزینه خواهد داشت .

دانشمندان در تلاش هستند تا این سیستم را با مواد و اشکال مختلف به گونه ای ایجاد سازند که مقرون به صرفه شود . طراحی و نصب این سیستم به گونه ای است که زیر سقف قرار می گیرد تا دور از دسترس کودکان باشد و در ضمن بتوان طیف وسیعی از حشره کش ها را با خیال راحت مورد استفاده قرار داد . پژوهش ها و مطالعات نشان می دهند که ذرات شیمیایی که در اثر تماس پشه ها با شبکه توری به آنها می چسبند ، خطر مقاوم شدن پشه ها را به حشره کش ها کاهش می دهد .

این فعالیت ها با کمک جانیک سنیتسیلار (Janneke Snetselaa) که یک حشره شناس پزشکی گرافیک (graphic medical entomologist) است ، انجام شده است . او در این رابطه به توضیح نمونه آزمایشی این سیستم می پردازد : زمانی که پشه ای به شبکه توری ما برخورد می کند ، حشره کش به بدن پشه می چسبد و این با لکه های زردی که بر روی شبکه ظاهر می شود ، مشخص می شود .  بنابراین بهترین روش برای اینکه پشه در معرض حشره کش قرار بگیرد ، یک شبکه تخت است .

بارت کنولز در رابطه با فراگیر شدن این سیستم در آینده می گوید : آینده این تکنولوژی خیلی روشن است . ما تا کنون دو روش اصلی برای کنترل پشه مالاریا در آفریقا داشته ایم . یکی از روش ها استفاده از حشره کش و پاشیدن آن در فضای داخلی خانه ها بوده که دو بار در سال انجام می شود و  روش دیگر استفاده از پشه بندها در زمان خواب است . در حقیقت سیستم جدید طراحی شده ، راه سومی برای کنترل پشه ها محسوب می شود . بنابراین ما برای مقابله با پشه های مالاریا سه راه حل در اختیار داریم که عبارت اند از پشه بندها ، اسپری کردن داخل خانه و سیستم لوله های پلی اتیلن و شبکه توری .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا