گزارش ویدئوئی از مرئی کردن اشیا نامرئی

سینا پرس : پژوهشگران موسسه فن آوری ماساچوست (MIT) در تلاش هستند که هر شیء نامرئی را مرئی سازند . آنها با ایجاد یک سیستم جدید ، توانستند حرکات بسیار کوچک و ناچیز در حد پیکسل را دریافت کرده و تقویت کنند .

نیل وادوا (Neal Wadhwa)، دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته ریاضیات کاربردی و علوم کامپیوتری از دانشکده علوم کامپیوتری دانشگاه موسسه فن آوری ماساچوست (MIT)  به همراه همکارانش به بررسی و آزمایش این سیستم و فن آوری پرداختند .

آنها دستگاهی ساخته اند که میکروسکوپ حرکتی (motion microscope) نام دارد . این دستگاه حرکات بسیار ناچیز در پیکسل های ویدیویی را تا جایی تقویت می کند که با چشم انسان قابل تشخیص و رویت باشد .

وادوا در توضیح این دستگاه و نحوه عملکرد آن می گوید : لرزش های ناشی از صدای یک بلندگو ، حرکاتی در یک لیوان ایجاد می کند که نمی توان آن را با چشم غیر مسلح دید . اما با کمک این فن آوری جدید ( میکروسکوپ حرکتی ) ،  ارتعاشات ناشی از صدای بلندگو بر لیوان قابل مشاهده خواهد بود .

او در ادامه توضیح می دهد : این ها چیزهایی هستند که مردم پیش از این هرگز ندیده بودند و ما قادر هستیم آنها را مرئی و قابل مشاهده سازیم . در واقع میکروسکوپ حرکتی راهی برای به تصویر کشیدن و تجسم حرکات ریزی است که با چشم غیرمسلح دیده نمی شوند .

در طول عملکرد این دستگاه ، از شی مورد نظر فیلمبرداری می شود و پس از آن ویدیو به یک دستگاه رایانه انتقال پیدا کرده و توسط یک نرم افزار جدید و ویژه روی پیکسل به پیکسل آن کار می شود . سپس پیکسل های حرکت ها و ارتعاشات ، تقویت شده و حاصل آن با ویدیوی اصلی ترکیب می شود . در نهایت تصویری قابل مشاهده به وجود می آید که می توان آن را با چشمان غیر مسلح دید .

قابل توجه است که با استفاده از این دستگاه می توان گردش خون و ضربان قلب را از طریق تغییرات جزئی در رنگ پوست صورت انسان مشاهده کرده  و تشخیص دا د. علاوه بر آن ، دستگاه میکروسکوپ حرکتی ، میزان تنفس یک نوزاد تازه متولد شده را از طریق جنبش های چشم نوزاد در حفره چشم ، قابل رویت می کند .

نیل وادوا در این رابطه اظهار داشت : می توان یک دستگاه کنترل علائم حیاتی ایجاد کرد که بدون نیاز به اتصال دستگاه به بدن ، ضربان قلب و ریتم تنفس را تحت نظارت قرار داد .

لازم به ذکر است که  علاوه بر کاربرد این فن آوری در علوم پزشکی ، می توان از آن در زمینه های دیگر چون جاده سازی استفاده کرد . دستگاه میکروسکوپ حرکتی قادر است حرکات ظریف و ارتعاشات نامنظم پل ها و تونل ها را ثبت کرده و به بررسی آن بپردازند و در واقع این دستگاه می تواند نقشی پیشگیرانه داشته باشد .