گزارش ویدئوئی از تکنولوژی بازیافت آب

سینا پرس : همانگونه که مشخص است فضانوردان در سفرهای فضایی خود ، مدت طولانی را بدون در اختیار داشتن آب تازه می گذرانند . آنها از آبی استفاده می کنند که به طور مداوم بازیافت می شود .

مهرداد محجوبی (Mehrdad Mahdjoubi) ، طراح صنعتی ایرانی الاصل ساکن سوئد در نظر دارد تا این شیوه بازیافت آب را بر روی زمین نیز اجرا کند . او این سوال را مطرح می سازد که چرا ما همان شیوه ای که فضانوردان در سفینه فضایی خود به کار می برند ، اینجا بر روی زمین انجام نمی دهیم ؟

او برای عملی کردن این ایده ، از یک سیستم مدار بسته استفاده می کند .  در واقع این همان شیوه ای است که فضانوردان در فضا برای دوش گرفتن از آن استفاده می کنند. در این سیستم آب گرمی که از دوش خارج می شود، استانداردهای لازم برای استفاده و حتی نوشیدن را دارد . آب استفاده شده دوباره به دوش پمپاژ می شود. این فرایند، آنچنان سریع انجام می شود که آب مصرف شده که به دوش پمپاز می شود همچنان گرم است و تنها لازم است که کمی داغ تر شود .

مهرداد محجوبی مدیر عامل شرکت سیستم های مداری  (Orbital Systems) می گوید : در واقع روش به کار رفته در این سیستم ، بخشی از دانشی است که به موشک ها مربوط می شود . آب استفاده شده ، دوباره جمع آوری ، تصفیه و آزمایش می شود . عملکرد تصفیه این سیستم به گونه ای است که دستگاه متشکل از یک میکروکپسول بوده که ذرات بزرگ را از آب جدا کرده و آب را به یک نانو کپسول منتقل می سازد . در این مرحله، همه ناخالصی های کوچک تر آب از آن جدا شده تا جایی که آب برای بازگشت دوباره به چرخه مصرف ، آماده شود .

بر اساس گفته های مهرداد محجوبی، آب حمام ها در آینده به این شکل تامین خواهد شد و به این ترتیب علاوه بر حفظ بهداشت ، امکان صرفه جویی آب تا نود درصد فراهم می شود و در کنار آنها انرژی مصرفی برای گرم کردن آب نیز تا هشتاد درصد کاهش پیدا می کند . او در این مورد  توضیح می دهد که بازار مصرفی این محصول را همه افرادی که از دوش استفاده می کنند ، در بر می گیرد. در حقیقت مراکزی که میزان آب مصرفی بسیار بالایی دارند با استفاده از این سیستم سود خواهند برد . مراکزی چون باشگاه های ورزشی ، هتل ها و خانه هایی که مصرف آبشان بالا است ، می توانند از طریق این سیستم ؛ مصرف آب را به میزان قابل توجهی کاهش دهند .

از آن جهت که بیشترین میزان  آب مصرفی در خانه ها ، صرف شستشوی بدن می شود و در یک حمام گرفتن پنج دقیقه ای ، حداقل هفتاد لیر آب هدر می رود ، استفاده از این سیستم بازیافت آب بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. محجوبی امیدوار است که این فن آوری جدید در آینده به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد .

هنوز به طور کامل هزینه های خرید قطعات ، نصب و نگهداری این سیستم برآورد نشده است. البته باید اشاره کرد که این سیستم چندان ارزان قیمت نبوده و فقط قیمت یک قطعه ایستاده این سیستم چندین هزار یورو تخمین زده شده است .

منبع    

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا