شناسائی چهار مرحله مجزا در تکامل انسان

تیمی از پژوهشگران بین المللی با مطالعه بقایای فسیل های انسانی به دست آمده در محوطه باستانی سیما دلوس هوئسوس   Sima de los Huesos  واقع در منطقه Sierra de Atapuerca  کشور اسپانیا اعلام کردند که بدن انسان در طول تاریخ تکامل خود از ابتدا تا کنون ، چهار مرحله مجزا را پشت سر گذاشته است .

لازم به توضیح است که سایت باستانی سیما دلوس هوئسوس که به چاله استخوان ها یا Pit of Bones نیز شهرت دارد دارای تعداد زیادی فسیل انسانی با قدمت بیش از 430 هزار سال بوده و میزان فسیل های یافت شده در این منطقه از تمام نقاط دنیا بیشتر است .

در این پژوهش ها ، محققان با مقایسه فسیل های به دست آمده از غار باستانی Atapuerca که شواهد قدیمی ترین سکونت انسان در اروپا را در خود جای داده است با سایر فسیل های انسانی کشف شده در سراسر جهان  ، به این نتیجه رسیدند که فسیل های استخوانی این منطقه مطابق با مرحله سوم تکاملی انسان بوده و ویزگی های فیزیکی این انسان ها با ساختار انسان های نئاندرتال متاخر ، مشابه است . البته باید اذعان داشت که این گروه از انسان ها دارای قدی نسبتا بلند بوده و بدنی پهن و عضلانی داشتند . البته حجم مغز ان ها در مقایسه با بدنشان به نسبت انسان های نئاندرتال کمتر بود .

در همین رابطه رالف کوام Rolf Quam از پژوهشگران دانشگاه بینگهامتون Binghamton University اعلام کرد : " این موضوع واقعا شگفت انگیز است زیرا واقعیت های موجود نشان می دهد که روند تکاملی نوع انسان دارای ویژگی خاص و متعادل است ( این روند در طول تاریخ تکامل ما تغییر چندانی نداشته ) به این ترتیب فرم کلی بدن انسان در طول تاریخ تکامل خود ، تغییرات چندانی را شاهد نبوده است . "

گفتنی است بر اساس نظرات پژوهشگران ، انسان های گروه هومو Homo   که یک میلیون سال پیش در بخش های نخست تکامل انسان زندگی می کردند ، دارای قدی بلندتر ، هیکلی تنومند تر و بدنی عریض تر بودند  در حالی که ویژگی ساختاری بدن انسان های مدرن ، به سمت بلندتر شدن قد ، کم شدن عرض بدن و کاهش وزن کلی تمایل داشته است .