باتری شفاف خورشیدی جایگزین نمایشگر ابزار همراه

اولین نسل این باتری های شفاف در سال 2013 توسط محققان دانشگاه کوگاکوئین واقع در توکیو ساخته شده بود. الکترولیت های استفاده شده برای قطب مثبت این باتری از لیتیوم فسفات آهن ساخته شده بود و برای ایجاد قطب منفی این باتری از لیتیوم هگزا فلوئورو فسفات (lithium hexafluorophosphate) و تیتانات لیتیم (lithium titanate) بهره گرفته شده بود.

تمام این مواد ذکر شده در ساخت باتری های لیتیوم یونی قابل شارژ کاملا رایج هستند. اما ضخامت الکترود های بکار رفته در این باتری تازه ساخت تنها 80 تا 90 نانومتر است. این میزان از زخامت باعث رد شدن کامل نور و در نتیجه شفاف بودن این باتری می شود.

این محققان ژاپنی با تغییر ساختار شیمیایی الکترود های منفی موفق به ایجاد راهی شدند که از طریق آن این باتری ها بتوانند با استفاده از نور خورشید یا سایر منابع نوری خود را شارژ کنند.

محققان این پژوهش بر این باورند که این نسل از باتری ها می توانند روزی برای ساخت پنجره های هوشمند در ساختمان ها و نیز اتومبیل های شارژی مورد استفاده قرار گیرند. و در نهایت با به کار بردن این باتری ها در ساخت تلفن های هوشمند می توان به راحتی تنها با قرار گرفتن در زیر نور آفتاب، آنها را شارژ کرد.

به این ترتیب می توان ابعاد دستگاه های همراه را به طور چشمگیری کاهش داد و یکی از مشکلات اصلی دستگاه هایی مانند تلفن های همراه هوشمند از این طریق رفع خواهند شد. البته درباره میزان دوام این باتری ها هنوز آمار دقیقی وجود ندارد و باید ابتدا امکان شارژ مجددد آنها برای دفعات متعدد مهیا گردد و تنها پس از آن استفاده از آن در این ابزار دیجیتالی منطقی خواهد بود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا