با کاهش 2 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی، کل مشکلات آب شرب مرتفع می شود

سیناپرس: تداوم خشکسالی چند ساله در کشور و کاهش نزولات جوی، هر روز بیش از گذشته، اثرات خود را بر زندگی شهروندان نشان می دهد. پدیده ای که در صورت عدم برنامه ریزی مناسب برای رویارویی با آن، می تواند بحران های جدی برای کشور و جامعه به وجود بیاورد.

یکی از مهم ترین برنامه های وزارت نیرو برای مقابله با بحث کاهش ذخایر آبی کشور، به حداقل رساندن تلفات آب در بخش های کشاورزی و شرب است. موضوعی که برای تحقق آن، علاوه بر عزم جدی دولت، همکاری و همراهی تک تک شهروندان را می طلبد.

مهندس جواد میبدی؛ مديركل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفا، در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: 92 درصد از مصارف آب کشور در بخش کشاورزی صورت می گیرد و مصرف آب شرب حدود 6 درصد و صنعت هم حدود 2 درصد است. اما بیشترین تلفات آب کشور در بخش کشاورزی اتفاق می افتد.

میبدی افزود: پرت آب در شبکه آب شهری تنها به دلیل نشت و خراب بودن لوله ها نیست بلکه در بعضی مناطق، برداشت غیرمجاز آب هم وجود دارد. شرکت آب و فاضلاب، در این ارتباط یک دفتری دارد به نام «دفتر تعیین آب به حساب نیامده» که کار آنها این است که میزان این آب را به صورت سالانه تعیین کنند و برای آن برنامه ریزی کنند. برای یک درصد کاهش پرت آب شهری، بالای پانصد میلیارد تومان پول نیاز است. چون برای دستیابی به این هدف، باید کلا لوله ها و کنتورها تعویض شود. شرکت آب و فاضلاب برای این مساله برنامه دارد اما با توجه به اعتبارات خیلی زیادی که نیاز است، این کار در کوتاه مدت امکانپذیر نخواهد بود.

وی افزود: با توجه به اینکه تلفات آب در بخش شرب نسبت به بخش کشاورزی کم است، باید در این زمینه سرمایه گذاری بیشتری انجام شود. چراکه کاهش 2 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی، کل مشکلات آب شربمان مرتفع می شود.

هرچه شهروندان در مصارف آب تا جایی که امکان دارد، صرفه جویی کنند، ما در درازمدت برای تامین آب از نظر کمی و کیفی موفق تر خواهیم بود.

مديركل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفا، با اشاره به تلفات آب سدها در اثر تبخیر، خاطرنشان کرد: تاکنون آزمایش های زیادی با استفاده از مواد مختلف برای کاهش تبخیر آب پشت سدها انجام شده است اما نه تنها در ایران که در کل دنیا، نتایج چندانی حاصل نشده است. اما در مورد شبکه ها، با تبدیل آبیاری سنتی به آبیاری تحت فشار تا حد زیادی کاهش تلفات آب قابل حصول است.

میبدی در ادامه اظهار کرد: انتظار ما از هم وطنان آن است که چه در بخش آب شرب و چه در بخش آب کشاورزی، درست و بهینه مصرف کنند آن هم در این شرایط کمبود بارش و ذخایر آبی کشور. ما از کشاورزان عزیز انتظار داریم که به اندازه پروانه ای که برای آنها صادر شده است از سفره های آب زیرزمینی، آب برداشت کنند. از سال آینده فعالیت گروه های گشت و بازرسی برای جلوگیری از این موضوع و نیز برخورد با چاه های غیرمجاز تشدید خواهد شد. از دارندگان چاه های مجاز هم می خواهیم به منظور حفظ حقوق خودشان با ما همکاری کنند و چنانچه در منطقه ای شاهد فعالیت چاه غیرمجاز هستند به ما اطلاع دهند.

وی با تاکید بر ضرورت انجام صرفه جویی در بخش آب شرب، تصریح کرد: هرچه شهروندان در مصارف آب تا جایی که امکان دارد، صرفه جویی کنند، ما در درازمدت برای تامین آب از نظر کمی و کیفی موفق تر خواهیم بود.

این مقام مسوول در وزارت نیرو، خاطرنشان کرد: ما هنوز نتوانستیم این باور را در مردم به وجود بیاوریم که کشور با کمبود جدی منابع آب رو به روست. مقصر این عدم فرهنگسازی ما هستیم. اما برنامه هایی داریم که از این به بعد با کمک رسانه ها، این موضوع را جا بیندازیم. شما در آینده خواهید دید که وزارت نیرو در این زمینه فعالتر از قبل عمل خواهد کرد.            

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا