کشف پروتئینی که از آب شدن بستنی جلوگیری می کند

دانشمندان دانشگاه داندی Universities of Dundee  درادینبورگ ، موفق به ساخت فورمول جدیدی شده اند که از آب شدن و چکیدن بستنی در شرایط گرمای محیطی پیشگیری می کند . در حقیقت این فورمول جدید از بستنی ها در برابر آب شدن مقاومت بیشتری کرده و برای مدت زمان طولانی تری در دمای یخزده باقی می مانند . در حقیقت کلید اصلی این موضوع ، استفاده از عنصری جدید محسوب می شود . این عنصر شامل یک نوع پروتئین است که با نام BsIA شناخته می شود  و سبب درگیر شدن ، چربی ، آب و هوا در بستنی شده و به این ترتیب از آب شدن آن جلوگیری می کند .

پژوهشگران موفق به کشف راهی جدید برای تولید این پروتئین شدند که به طور طبیعی در برخی از مواد غذائی و باکتری های مفید برای بدن انسان وجود دارد . عملکرد این پروتئین به گونه ای است که به ذرات چربی چسبیده و همزمان به حباب های هوای موجود در بستنی متصل شده و به این ترتیب شرایط دمائی پایداری در بستنی به وجود می آید .

در همین زمینه پرفسور کایت مک فی Cait MacPhee متخصص فیزیک بیوملکولی در دانشگاه ادینبورگ biomolecular physicist at the University of Edinburgh اعلام کرد : " ما از کشف این ماده جدید بسیار هیجان زده هستیم . این موضوع موجب رضایت خاطر مصرف کنندگان و کارخانه های تولید بستنی خواهد شد . "

در حقیقت این کشف جدید علاو بر راحت تر کردن مصرف بستی توسط افراد ، موجب کاهش نیروی رق و عدم نیاز به یخزدگی عمیق در بستنی ها شده و به این محصول اجازه می دهد برای مدت زمان بیشتری باقی بماند .