تزریق بوتاکس تنها در درمان سردردهای میگرنی مزمن موثر است

 دکتر منصوره تقا اظهار کرد: در حال حاضر تنها موردی که از بوتاکس به منظور درمان استفاده می شود و مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا است، استفاده برای درمان سردردهای میگرنی مزمن است.
وی ادامه داد: سردرد میگرنی مزمن به حالتی گفته می شود که فرد حداقل سه ماه متوالی و هر ماه بیش از 15 روز سردرد و حداقل هشت روز سردرد شدید داشته باشد.
تقا گفت: گاهی تزریق بوتاکس برای سایر سردردها نیز مورد استفاده قرار می گیرد که در کاهش درد و درمان آن تاثیر ندارد و تنها سبب صرف هزینه های زیاد می شود و گاهی نیز همراه با عوارض است.
رییس انجمن علمی سردرد ایران با بیان اینکه در سال های اخیر درمان سردرد بیشتر معطوف به داروهای خوراکی بوده است، اظهار کرد: گاهی میگرن مزمن یا سردردهای بسیار شدید خوشه ای که ممکن است در روز چندین مرتبه اتفاق بیافتند، مقاوم به درمان خوراکی می شوند همچنین برخی سردردها نیز تنها با کمک داروهای خوراکی قابل کنترل و درمان نیستند بنابراین در چنین مواردی باید از روش های تزریقی و روش های غیردارویی دیگر بهره گرفت.
تقا با بیان اینکه بوتاکس برای درمان سردرد میگرنی مزمن به صورت علمی در سراسر دنیا و همچنین در ایران تزریق می شود، افزود: بیمارانی که شرایط استفاده از این روش درمانی را داشته باشند، می توانند زیرنظر پزشکان باتجربه در زمینه تزریق بوتاکس از این روش درمانی استفاده کنند. 
وی اظهار کرد: سردرد یکی از شایع ترین علل مراجعه بیماران به مراکز درمانی است و در این میان سردردهای میگرنی از شیوع بالایی برخوردارند.
تقا میگرن را یک بیماری شایع نورولوژیک دانست و گفت: در مورد علت بروز میگرن فرضیه های مختلفی بیان شده است که هیچ کدام ثابت شده نیست، اما جنبه ژنتیکی بسیار قوی دارد و حدود 90 درصد مبتلایان به این بیماری سابقه فامیلی مثبت دارند.
وی افزود: میگرن یک سردرد عودکننده با شدت متوسط تا شدید است که بیشتر با تهوع، حساسیت به نور، صدا یا بو همراه است، دردهای میگرنی حدود سه تا 72 ساعت طول می کشد و بیمار را دچار آزردگی شدید می کند. 
به گزارش ایرنا از انجمن سردرد ایران، تقا در مورد کنگره سردرد اظهار کرد: این کنگره از 25 تا 27 شهریورماه سال جاری در هتل المپیک تهران برگزار می شود و در آن کارگاهی به منظور بازآموزی استفاده از روش بوتاکس در درمان سردردهای میگرنی برای پزشکان جوان برگزار می شود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا