ثبت تصویر نادری از گردهمایی قمرهای مشتری

به گزارش ایسنا، هابل زنجیره‌ای از تصاویر گذر قمرهای اروپا، کالیستو و آیو را در فاصله 968 میلیون کیلومتری زمین ثبت کرده استغ گردهمایی قمرهای مشتری که تنها یک یا دوبار در طول دهه رخ می‌دهد، در روز 23 ژانویه (سه بهمن) به ثبت رسید.مشتری و قمرهایش از مدت‌ها پیش مورد توجه ستاره‌شناسان بوده‌اند. قمرهای مشاهده شده در این تصاویر به اقمار گالیله موسوم هستند که نام خود را از گالیلئو گالیله، دانشمند قرن هفدهم میلادی و کاشف آن‌ها گرفته‌اند.

طول دوره گردش این قمرها به دور مشتری بین دو تا 17 روز است؛ هر کدام از آن‌ها معمولا در زمان گذر از برابر این سیاره مشاهده می‌شوند که سایه‌ای بر روی لایه‌های ابر سیاره می‌اندازند.در تصاویر، قمر آیو که در فاصله بسیار نزدیکتری به مشتری حرکت کرده و از این رو، مدار آن سریعتر است، در سمت شرق سیاره دیده می‌شود.

در حالیکه که حرکت سایه قمر کالیستو بسیار آرام بوده، قمر آیو در سمت شرق و اروپا در غرب سیاره مشتری در حال حرکت دیده می‌شوند؛ این در حالیست که قمر گانیمد از این جمع غایب بوده و در خارج از میدان دید هابل قرار داشته است.

هر یک از قمرهای سیاره مشتری از رنگهای بسیار متمایزی برخوردارند. سطح یخی اروپا به رنگ سفید-زرد، سطح سولفور آتش‌فشانی آیو به رنگ نارنجی و سطح کالیستو به رنگ قهوه‌ای دیده می‌شوند.این قمرها از همه سیارات کوتوله بزرگتر بوده و قمرهای گانیمد، کالیستو و آیو از ماه نیز بزرگتر هستند؛ همچنین گانیمد از سیاره عطارد نیز بزرگتر است.

این تصاویر توسط دوربین میدان گسترده 3 هابل در نور مرئی ثبت شده‌اند؛ اگرچه این تصاویر با وضوح بالا به ثبت رسیده‌اند، ناسا اعلام کرده که علاقمندان می‌توانند با تلسکوپی کوچک یا حتی دوربین‌های دوچشمی از خانه به مشاهده این قمرها بپردازند.