تاثیر آب و هوا بر افزایش خطر سکته

مطالعات و پژوهش هایی که تا کنون انجام شده نشان می دهد که آلودگی هوا و آب و هوای بد می تواند باعث ایجاد سکته و حمله قلبی می شود .  

آنتا کیسلاک (Aneta Cislak) از دانشگاه علوم پزشکی Silesia در زابژه (Zabrze) لهستان و از محققان این تیم پژوهشی در رابطه تحقیقات خود بر اثرات آلودگی هوا در ایجاد سکته قلبی می گوید: « ما تحقیقات خود را در منطقه شهری Silesia انجام دادیم که از شهرهای صنعتی لهستان بوده و هوا در آن آلوده است.»

در این پروژه تحقیقاتی ، روابط بین عوامل محیطی و شدت وضعیت بالینی و پیش بینی کوتاه مدت در بیماران مبتلا به سندرم هایnon- ST-segment elevation acute coronary  مورد بررسی قرار گرفت. این بیماری ها می تواند انفارکتوس میوکارد NSTE (NSTE myocardial infarction) ، حمله قلبی و آنژین ناپایدار باشد .

این تیم پژوهشی در منطقه فوق الذکر ، دو هزار و 388 نفر مبتلا به NSTE ACS را در بین سال های 2006 تا 2012 به ثبت رساندند . پژوهشگران دریافتند ، بیمارانی که با خطر بالای حمله قلبی ، خونریزی و کسر جهش بطن چپ پایین روبررو شدند در مجاورت وضعیت آب و هوایی گرم ، آفتابی، خشک و بادی با میزان بالای غلظت مونوکسید کربن (carbon monoxide) و ازن (ozone) در هوا، قرار داشته اند .

آنتا کیسلاک در رابطه با اثر آلودگی هوا بر افراد می گوید: « این بیمارانی که ما نام آن ها را ثبت کردیم بسیار بدحال بوده اند . یافته های تحقیقات ما نشان می دهد که به احتمال قوی ارگان های این افراد نسبت به تغییرات آب و هوایی بسیار حساس هستند و این موضوع باعث ایجاد چنین اثراتی در آن ها می شود. »

قابل توجه است که درمان موفقیت آمیز در حالی انجام می گیرد که هوا آفتابی همراه با باد کم بوده و غلظت مونوکسید کربن (carbon monoxide)، اکسید نیتروژن (nitric oxides) و ازن (ozone) هوا پایین باشد .

توضیحی که می توان برای این اثر ارائه داد این است که به احتمال قوی آلاینده های هوا همچون مونوکسید کربن به شکل برگشت ناپذیری به هموگلوبین می چسبد و انتقال اکسیژن را در بدن مختل می کند. این مساله باعث کمبود اکسیژن در بدن شده و وضعیت بالینی و اثر درمان را در افراد به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در این هفته در کنگره 2015 جامعه قلب اروپا (European Society of Cardiology Congress 2015) در لندن ارائه شده و در دسترس است.جهت مشاهده متن این مقاله و سایر مطالب مطرح شده در کنگره جامعه قلب اروپا ، اینجا را کلیک کنید .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا