12 هزار صاحبنظر در ارزیابی مستمر نشریات علمی مشارکت دارند

 دکتر علی اسکندری در اولین همایش مسوولان مجله های علمی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: یکی از آسیب هایی که در زمینه کیفیت مجلات علمی وجود دارد این است که مسوولان این نشریات تا قبل از گرفتن مجوز و درجه اعتبار از وزارت علوم، استانداردها را به خوبی رعایت می کنند اما بعد از گرفتن مجوز، از آنجا که می دانند رصد نمی شوند به استانداردهای کیفی توجه نمی کنند.وی ارزیابی مستمر مجلات علمی را یک ضرورت برشمرد و گفت: در راستای استمرار ارزیابی مجلات علمی، از صاحبنظران عضو انجمن های علمی، قطب های علمی، هیات علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها دعوت کردیم تا در ارزیابی مستمر نشریات علمی به ما کمک کنند که مجلات به صورت الکترونیک یا چاپی برای آنها ارسال می شود تا به صورت مستمر کنترل و پایش شوند.

اسکندری ابراز امیدواری کرد کار ارزیابی مستمر نشریات علمی کشور تا پایان امسال به نتیجه برسد.
وی شمار نشریات علمی پژوهشی و علمی ترویجی دارای مجوز از وزارت علوم را یک هزار و 100 عنوان ذکر کرد و از بررسی پرونده یک هزار و 150 نشریه علمی دیگر در این وزارتخانه خبر داد.
وی ارتقای کیفیت مجلات علمی را از رویکردهای جدی وزارت علوم برشمرد و گفت: از مجموع 155 نشریه انگلیسی زبان در کشور، 22 نشریه از استانداردهای کافی برخوردارند و از پایگاه های ISI یا اسکوپوس مجوز گرفته اند که این مجلات در سطح A قرار می گیرند.
نایب دبیر کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم افزود: حدود 60 نشریه نیز هستند که با برگزاری کارگاه های آموزشی و حمایت های لازم می توان آنها را از سطح B به سطح A ارتقا داد که این کار در بازه زمانی دو ساله انجام خواهد شد.
به گفته وی، آن دسته از نشریاتی که در گروه C قرار دارند درصورت تلاش مداوم می توانند در فاصله زمانی چهار ساله، خود را به استانداردهای لازم برسانند و نشریاتی که در رده D قرار دارند اگر نتوانند تا پنج شش سال آینده خود را ارتقا دهند لغو مجوز خواهند شد.
به گزارش ایرنا، همایش یک روزه مسوولان مجله های علمی دانشگاه آزاد با حضور دکتر حمید میرزاده و کارشناسان انتشارات معتبر بین المللی همچون الزویر و اشپرینگر در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا