پیش بینی گردباد از 24 به 48 ساعت قبل از وقوع امکان پذیر شد

کارشناسان سازمان بین المللی هواشناسی پس از گذشت 10 سال از توفان کاترینا،در سالگرد این فاجعه، در حال بررسی این موضوع هستند که آیا دانش هواشناسی پیشرفتی کرده و بشر از این توفان مرگبار درس گرفته است. البته آنها همچنان اذعان می کنند که توفان ها بزرگترین چالش هواشناسان در پیش بینی موقعیت های خطرناک آب و هوایی است.

 توفان کارترینا که در آگوست سال 2005 میلادی رخ داد، عنوان یکی از پنج توفان مرگبار آمریکا را به خود اختصاص داد و در مقام سوم قرار دارد.این فاجعه حدود هزار و 800 قربانی و حدود 108 میلیارد دلار خسارت در بر داشت. 
بررسی ها نشان می دهد که دانش هواشناسی از آن زمان تا کنون با افزایش سطح دانش متخصصان، طراحی نرم افزار های مختلف پیش بینی بلایای طبیعی و ساخت تجهیزات پیشرفته هواشناسی، پیشرفت چشمگیری داشته است.
یکی از کارشناسان مرکز تحقیقات جوی در کلرادو در این گزارش گفته است که هواشناسان در حال حاضر می توانند محل بروز توفان و شدت آن را پیش بینی کنند و امید است فاجعه هایی شبیه کاترینا نتوانند خسارت زیادی وارد کنند.
در این گزارش آمده است که پیش بینی توفان با استفاده از مدل های آب و هوای جهانی و داده های جوی ارسال شده از ماهواره ها، با دقت بالایی انجام می شود. 
محققان در دهه قبل می توانستند گردباد را 24 ساعت قبل از وقوع پیش بینی کنند، اکنون امکان دقیق پیش بینی، 48 ساعت قبل از وقوع وجود دارد.همچنین در حال حاضر امکان پیش بینی مسیر توفان و شدت آن وجود دارد و با استفاده از ابر یارانه می توان حدس زد که چه منطقه ای از زمین ریزش خواهد داشت.فاکتورهایی مانند دمای اتمسفر، بخار آب و محتوای دی اکسید کربن، کمک می کند که داده های ارسال شده از ماهواره ها بسیار دقیق باشند.آنچه کار محققان را سخت کرده است، غیر پیش بینی بودن رفتار توفان است.
به گزارش ایرنا از ساینس،محققان امیدوارند که در دهه جاری، پیشرفت های قابل ملاحظه ای در پیش بینی های هواشناسی حاصل شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا