وقف علمی، زیربنای انستیتو پاستور ایران است

 یکی از مراکز مهم موقوفه کشور، انستیتو پاستور ایران است؛ زمین اصلی این مرکز واقع در خیابان پاستور تهران حدود صد سال پیش توسط عبدالحسین فرمانفرما برای انجام خدمات پزشکی، پیشگیری از بیماری‌ها و انجام کارهای تولیدی و تحقیقاتی وقف شد. از آن سال تاکنون این مرکز منشأ خیری برای انجام خدمات مهم در حوزه پزشکی و درمان بیماری‌ها و اقداماتی به‌منظور ریشه‌کنی برخی از بیماری‌ها بوده است.

پس‌ازآن پسر او- مرحوم دکتر صبار میرزا فرمانفرما- که زمانی ریاست این انستیتو را بر عهده داشت، خانه خود را برای ایجاد بخش واکسیناسیون موردنیاز مردم منطقه شمال تهران وقف کرد؛ پایگاه تجریش انستیتو در سال 1385 وقف شد؛ فعالیت 120 هیأت علمی و دو شرکت بزرگ به نام‌های سیناژن و آریوژن محصول این وقف علمی در این مرکز تحقیقاتی و پژوهشی در صد سال گذشته است.

دکتر مصطفی قانعی، رییس انستیتو پاستور تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سینا پرس با اشاره به اهمیت موضوع وقف بخصوص در حوزه علم و فناوری گفت: انستیتو پاستور ازجمله موقوفاتی است که بر مبنای علم، خدمت و فناوری بنانهاده شده است و در این سال‌ها نیز در این زمینه خدمات مختلفی را در اختیار مردم قرار داده است. یکی از نتایج حاصل از فعالیت‌های انجام‌شده در این مرکز در سال‌های گذشته، فارغ‌التحصیلی تعداد زیادی از دانشجویان در رشته زیست‌فناوری یا بیوتکنولوژی است.

وی اظهار کرد: این مرکز در صد سال گذشته توانسته است بسیاری از بیماری‌های واگیردار کشور را کنترل کرده است و امروزه نیز واکسن‌هایی با سطح کیفی بالا در این مرکز تولید می‌شود.

وی به جایگاه وقف علمی در ایران، از گذشته تاکنون اشاره کرد و گفت: از زمان‌های قدیم تاکنون امر وقف بنا بر تأکید علمای اسلامی در بین ایرانیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. درگذشته همه علوم در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شد اما تفکیک حوزه‌های علم و فناوری از علوم دینی در سال‌های بعد موجب شد این امر در حوزه‌های علمی کمتر موردتوجه قرار گیرد.

وی به نتیجه اثربخش وقف علمی پرداخت و افزود: فعالیت اثربخش و مؤثر امروز شرکت‌های بزرگ این مرکز به‌واسطه ثمره وقف و کار خیری است که واقف اصلی آن در صد سال پیش انجام داده است.

رییس انستیتو پاستور تهران تصریح کرد: امیدواریم تا دو سال آینده طبق برنامه انستیتو پاستور بیشتر واکسن‌های انسانی در این مرکز تولید شود. همچنین امیدواریم بر اساس برنامه‌های پیش‌بینی‌شده پروژه بزرگی در حوزه سلامت، طی سال‌های آینده در پایگاه انستیتو پاستور ایران واقع در میدان تجریش تهران، اجرایی شود که قرار است ثمره این طرح تحقیقاتی به امور خیریه و وقف اختصاص داده شود.

دکتر قانعی یادآور شد: انستیتو پاستور ایران طی این سال‌ها، ضمن انجام رسالت وسیع آموزشی نقش تأثیرگذار و به سزایی در کاهش مرگ‌ومیر و کنترل بیماری‌های واگیردار نه‌تنها در ایران بلکه در منطقه و سایر کشورها داشته است؛ سال 1353 انستیتو پاستور ایران 5 میلیون دوز واکسن آبله را تولید و به اروپا اهدا کرده است.

وی به نقش رسانه‌ها در نهادینه کردن این امر مهم در کشور اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها در هدایت خیرین به حوزه‌های علمی و پژوهشی نقش بسیار مهمی دارند؛ رسانه‌های عمومی می‌توانند خیرین را توجیه کنند که کدام‌یک از امور خیر برای جامعه مهم‌تر و اثربخش‌تر است. رسانه‌ها می‌توانند توجه بسیاری از خیرین را جلب کرده و اثر یک عمل خیر در حوزه‌های علمی و پژوهشی را به مردم نشان دهند.

وی تصریح کرد: مرحوم فرمانفرما از بین کارهای خیری که می‌توانست انجام دهد، پایه‌گذاری انستیتو پاستور ایران را انتخاب کرد؛ کاری که اثربخشی و آوازه آن در مقایسه با دیگر کارهایی که می‌توانست در حوزه وقف انجام دهد به‌مراتب بیشتر بوده است. نتیجه و حاصل این کار خیر، پیشگیری، آموزش، دستیابی به فناوری و ارائه خدماتی است که مردم بسیاری در این سال‌ها از آن بهره‌مند شده‌اند برای مثال ما به کودک یک‌ساله واکسن تزریق می‌کنیم تا 70 سال ایمن باشد. بدون تردید این نوع وقف اثر بیشتری در زندگی مردم دارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم رسانه‌ها بیش از گذشته به اهمیت وقف علمی در سطح جامعه بپردازند.

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا