دستیابی هند به تکنولوژی ساخت و ارسال ماهواره های ارتباطی

کشور هندوستان طی سال های اخیر گام های بلندی در راه تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ فضائی برداشته است و اعزام راکت های ماهواره بر و فضاپیماهای متعددی با اهداف و ماموریت های مختلف به مدار زمین و خارج از آن را می توان اثبات کننده این موضوع دانست . به اعتقاد کارشناسان ، در این میان اصلی ترین ماموریت فضائی اجرا شده توسط هندوستان ، اعزام فضاپیمایی جهت بررسی و مطالعه مریخ محسوب می شود که فضاپیمای فوق با موفقیت به این سیاره رسیده و وظایف محوله را انجام داد .

در همین زمینه و به تازگی آژانس فضائی ایالتی هندوستان طی بیانیه ای رسمی اعلام کرد که این کشور موفق به دست یافتن به تکنولوژی ساخت و ارسال ماهواره های ارتباطی در مدار زمین شده و نخستین ماهواره ارتباطی این کشور که در ساخت ان به صورت انحصاری از تکنولوژی بومی این کشور استفاده شده است ، با موفقیت به مدار زمین اعزام شد . این ماهواره جی سات 6 یا GSAT-6 نامیده می شود .

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده ، سخنگوی مرکز برنامه ریزی و پژوهش های فضائی هندوستان Indian Space Research Organization اعلام کرد : " نخستین عملیات اعزام ماهواره GSAT-6 به صورت کاملا موفقیت آمیز و با استفاده از موتور محرکه آپوجی Apogee Motor  انجام شده و ماهواره فوق الذکر طی مدت زمانی برابر با 3 هزار و 385 ثانیه به محل مورد نظر خود رسید . این عملیات در روز جمعه بیست و هشتم آگوست ( برابر با ششم شهریور ماه ) و راس ساعت 8 و 35 دقیقه صبح به وقت محلی انجام شد . " این مقام ارشد سازمان فضائی هندوستان همچنین تصریح کرد : " محل قرار گیری این ماهواره در مدار زمین و به این ترتیب است که کم ارتفاع ترین محل مدار فوق به نسبت سطح کره زمین  ارتفاع 8 هزار و 408 کیلومتری و نقطه اوج و دورترین فاصله آن با سطح زمین ، ارتفاع 35 هزار و 708 کیلومتری است .  میزان شیب و انحنای این مدار هفت و نیم درجه بوده و این ماهواره هر 13 ساعت و 15 دقیقه  و 24 ثانیه یکبار ، یک دور کامل در این مدار خواهد چرخید . "

در خاتمه لازم به توضیح است که عملیات اعزام این ماهواره هندی به مدار زمین توسط راکت ماهواره بر GSLV-D6 انجام شده و عملیات فوق در مرکز تحقیقات و مطالعات فضائی Sriharikota واقع در جنوب کشور هندوستان اجرا شد .  

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا