پیشرفت اساسی در خودرو های شارژی و خورشیدی

محققان ادعا می کنند که به تازگی به بهترین ترکیب سلول های خورشیدی و باطری به منظور تامین انرژی الکتریسیته مورد نیاز خودرو ها که از سایر مدل ها و طرح های پیشین مدرن تر و کارامد تر به نظر می رسد دست پیدا کرده اند. تیم تحقیقاتی مجری این پروژه بیان می کند که این سیستم به زودی امکان اتصال سلول های کوچک به خودروها و شارژ کردن آن ها توسط سلول های بیان شده را در یک روز آفتابی فراهم می سازد.

محققان دانشگاه کیس وسترن با متصل کردن چهار سلول خورشیدی پرسیکایت به صورت سری اقدام به شارژ نمودن باطری های لیتیومی با کارایی 7.8 درصد نمودند , آن ها اعتقاد دارند که این شیوه بهترین و کارامد ترین مدل عملکردی را تشکیل می دهد.

به گفته لیمینگ دی ،سرپرست تیم تحقیقاتی , ما بهترین نوع نحوه اتصال سیستم های خورشیدی و باطری ها را بعد از انجام آزمایش های متعدد یافتیم , پیش از این سایر تیم های تحقیقاتی از سلول های خورشیدی پلیمری برای شارژ نمودن باطری های لیتیمی استفاده می نمودند که این روش بسیار نا کارامد بود. وی می افزاید این زوج در کنار یکدیگر بهترین و مناسب ترین عملکرد را از خود به نمایش گذاشتند و نسبت به سایر ترکیب ها و شیوه های شارژ نمودن کارامد تر بودند.

پرسیکایت یکی از بهترین سلول های استفاده شده در صنعت تکنولوژی های خورشیدی است که به علت توانایی خیره کننده اش در تبدیل طیف های گسترده تری از نور خورشید به الکتریسیته در مقایسه با سایر سلول های خورشیدی پایه سیلیکونی از محبوبیت بالاتری برخوردار است. مواد کریستالی دارای ساختاری هستند که دقیقا به همین نام شهرت دارند و این مواد از پتانسیل بهره وری بالاتری در زمینه تبدیل نیرو ها و انرژی های مختلف برخوردار هستند , علاوه بر این استفاده از این تکنولوژی ها در مقایسه با منابع و تکنولوژی های سنتی از خاصیت صرفه جویی بالاتری در حوزه انرژی و استفاده از سلول های خورشیدی برخوردار است.

دی و همکارانش در آزمایشگاه سلول هایی تولید نمودند که از 3 لایه مختلف تشکیل و با استفاده از فرایند هایی به یک فیلم واحد تبدیل شده اند آن ها سپس 4 عدد از این سلول های بسیار نازک با ضخامت 1 میلی متر را به صورت موازی به یکدیگر متصل نمودند و موفق شدند تا به یک سیستم با کارایی 7.8 درصد در تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی الکتریسیته دست یابند.

زمانی که اعضای تیم تحقیقاتی باطری هایی لیتیومی که هر کدام به اندازه یک سکه بود را شارژ نمودند موفق شدند تا به کارایی 7.8 درصدی دست یابند و این چرخه را برای چند مرتبه تکرار نمودند.

به گفته جیانتی زو این تکنولوژی تجسم آینده ای نچندان دور است , در آن زمان که چندان دور نیز به نظر نمی رسد ما می توانیم بدون اینکه به جایگاه های مشخصی برای تجدید شارژ مراجعه نماییم خودروی شارژی خود را با استفاده از مجموعه سلول های موجود در خانه مجددا شارژ نماییم و با پیشرفت گسترده تر تکنولوژی و به علت سبک وزن بودن و انعطاف پذیری بالای سلول های پرسیکایت می توان حتی آن ها را روی خودرو ها نیز نصب نمود و خودروی مورد نظر را شارژ کرد.

این تکنولوژی می تواند برای خودرو های قدیمی تر که سطح در تماس آن ها با نور خورشید بسیار بیشتر از خودرو های اسپرت کنونی می باشد مورد استفاده قرار گیرد و از لحاظ کارایی نیز عملکرد مناسب تری را به نمایش گذارد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا