هر ایرانی به طور متوسط 6 دندان پوسیده دارد

 دکتر باقرشهنی زاده روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت برگزاری دهمین کنگره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران اظهار کرد: همچنین براساس این آمار سال گذشته افراد بین 33 تا 48 سال بیش از13 درصد پوسیدگی دندان دارند.
وی با بیان اینکه این آمار مربوط به سال گذشته است افزود: مناطقی مانند سیستان و بلوچستان، بندر بوشهر و بندرعباس دارای بالاترین میزان پوسیدگی دندان هستند.
وی در مورد میزان پوسیدگی دندان در بین کودکان نیز اظهار کرد:کودکان 4 ساله تهرانی بالاترین میزان آمار پوسیدگی دندانی را در بین کودکان درایران دارند.
وی علت میزان بالای پوسیدگی کودکان تهرانی را مصرف زیاد شکلات به ویژه در میان وعده های غذایی دانست و افزود : برای پیشگیری از بروز این گونه پوسیدگی ها باید به کودکان آموزش داد که پس از هر بار مصرف شکلات مسواک بزنند و به خانواده ها توصیه کرد که میزان کمتری شکلات برای کودکان خود تهیه کنند .
شهنی زاده گفت: افرادی دارای درآمد بالا میزان پوسیدگی دندانی بیشتر و افراد زیر خط فقر دارای تعداد پوسیدگی های شدید یا دندان های کشیده شده بیشتر به دلیل فقر تغذیه ای هستند.
وی با تاکید بر لزوم توجه بیشتر در امر پیشگیری از پوسیدگی های دندانی اظهار کرد: سربازان اصلی در امر پیشگیری از پوسیدگی های دندانی دندانپزشکان عمومی و بهداشت کاران دهان و دندان هستند که می توان بر اساس برنامه ریزی یک طرح جامع از سطح مهد کودک ها و مدارس معاینات لازم را برای کودکان انجام داد و مانع از بروز پوسیدگی در دندان ها در سنین بالاتر آنان شد.
شهنی زاده همچنین تاثیر تبلیغات نقش رسانه های جمعی را در امر پیشگیری از بیماری های دندانی را بسیار موثر دانست و گفت: رسانه ها به ویژه رسانه ملی در کنار تبلیغات در زمینه برخی مواد غذایی که منجر به بروز پوسیدگی های دندانی می شود لازم است در زمینه پیشگیری نیز اطلاع رسانی لازم را به عموم مردم ارایه دهند.

***رژیم غذایی نرم سبب پوسیدگی دندانی می شود
رییس هیات مدیره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران همچنین گفت: یکی از راه های حفظ سلامت دندان خوردن و جویدن غذا است و در صورتی که افراد رژیم غذایی نرم بگیرند، زمینه پوسیدگی دندان ها فراهم می شود.
دکتر شهنی زاده اظهارکرد:افرادی که دندان پوسیده دارند و به علت پوسیدگی دندان غذاهای نرم مصرف می کنند و دندان خود را درمان نمی کنند پوسیدگی دندانی در آنها گسترش می یابد و به دندان های دیگر نیز سرایت می کند. 
وی با تاکید بر پیشگیری از پوسیدگی دندان ها گفت: در بین جامعه ایرانی در کنار افزایش آگاهی های عمومی مردم و آموزش افراد در زمینه راه های پیشگیری از پوسیدگی دندان باید به افزایش سطح بهداشت دهان و دندان و همچنین افزایش توانایی خرید مواد غذایی پروتئینی به ویژه برای خانواده های زیر خط فقر باید توجه شود. 
وی در مورد اهمیت جرم گیری دندان ها اظهارکرد: به طور متوسط افراد باید سالی یک بار وضعیت سلامت دندان های خود را مورد بررسی قرار دهند و جرم گیری کنند؛ میزان آسیبی که جرم به دندان ها وارد می کند بسیار بیشتر از جرم گیری غیر اصولی دندان است که گاهی افراد با آن مواجه می شوند. 
وی اظهارکرد: جرم گیری اگر به وسیله وسایل استاندارد انجام شود و پس از آن دندانپزشک با مواد و برس های مخصوص خلل های ایجاد شده را پر کند بهترین کار اصولی است که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها می توان انجام داد. 
رییس هیات مدیره انجمن دندانپزشکان عمومی در مورد خمیردندان ها اظهارکرد: خمیردندان های ایرانی در حد برندهای خارجی هستند و نوع خمیردندان در پیشگیری از پوسیدگی دندان ها تاثیری ندارد. 
شهنی زاده همچنین در مورد بهترین نوع مسواک اظهارکرد: نوع مسواک براساس میزان پوسیدگی های دندانی باید انتخاب شود؛ افرادی که پوسیدگی های بیشتری دارند باید مسواک هایی با برس های زبرتر استفاده کنند و سایر افراد می توانند از مسواک های نرم تر را انتخاب کنند. 
وی همچنین در مورد استفاده از نخ دندان تاکید کرد و گفت: بیشترین میزان پوسیدگی ها در قسمت مابین دندان ها رخ می دهد که با مصرف نخ دندان می توان از بروز آن پیشگیری کرد. 
به گزارش ایرنا، دهمین کنگره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران از 10 تا 13 شهریورماه با حضور جمعی از متخصصان داخلی و خارجی در برج میلاد برگزار می شود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا