ابداع روشی جدید برای اندازه گیری ابعاد سیاه چاله ها

سینا پرس : سیاه چاله های فضائی هنوز یکی از اسرار بزرگ خلقت برای انسان ها تلقی شده و نادانسته های بشر نسبت به اطلاعات موجود در این حوزه بسیار بیشتر است . سیاه چاله از نظر علمی به بخشی از فضا – زمان گفته می شود که در آن اجرام دچار فشردگی شده و این موضوع به اعتقاد انیشتن می تواند سبب تغییر شکل و خمیدگی زمان شود . به اعتقاد ستاره شناسان در اطراف سیاه چاله ها لایه ای موسوم به افق رویداد قرار دارد که در صورت عبور هر جسم و شی فیزیکی از آن ، امکان بازگشت وجود ندارد .

یک سیاه چاله به دلیل تاریکی مطلق و عدم وجود نور در آن ، نادیدنی است و تنها از طریق انجام کنش و واکنش با محیط اطراف خود قابل شناسائی و کشف است . بسیاری از ستاره شناسان اعتقاد دارند که در مرکز بیشتر کهکشان ها ، یک سیاه چاله با جرم زیاد وجود دارد .

به تازگی یک ستاره شناس اهل کشور شیلی با نام دکتر پائولینا لیرا Paulina Lira در گزارشی که اخیرا منتشر کرده است جزئیاتی از یک روش پژوهشی مبتنی بر تحقیقات جدید خود ارائه داده است که بر اساس آن روش نوینی برای محاسبه ابعاد و اندازه گیری چرخش سیاه چاله ها کشف شده است .

دکتر لیرا که یکی از مشهور ترین زنان ستاره شناس در آمریکای جنوبی است ، از اساتید و اعضای هیات علمی دانشکده ستاره شناسی و نجوم دانشگاه شیلی محسوب می شود . وی در ارتباط با روش ابداعی خود در این زمینه گفت : " برای محاسبه ابعاد و سرعت و نحوه چرخش سیاه چاله ها باید دست کم به مدت هشتاد ساعت سیاه چاله مورد نظر را تحت مطالعه و مشاهده قرار داده و این موضوع تنها با کمک تلسکوپ های ویژه ای که دارای ابعاد بزرگ هستند امکان پذیر است . برای نمونه خود این پژوهشگر برای بررسی و مطالعه سیاه چاله های فضائی از تلسکوپ Cerro Paranal واقع در این کشور استفاده کرده است .   این تلسکوپ در صحرای Antofagasta واقع شده است .

در تصویر فوق که توسط ناسا ارائه شده است ، یک سیاه چاله با جزئیات دقیق مشاهده می شود .