تصویر برداری سه بعدی فسیلها جهت کشف نحوه اهلی شدن سگ

سینا پرس : پژوهشگرانی از چند دانشگاه مختلف در ایالات متحده آمریکا در حال بررسی و آنالیز زمان و نحوه اهلی شدن سگ ها در دوران باستان هستند . در این پروژه ، زیست شناسی با نام ابی گریس درک Abby Grace Drake از کالج اسکیدمور Skidmore به همراه میشل کوکیورل Michael Coquerelle از دانشگاه ری ژوام کارلوس University Rey Juan Carlos در حال آنالیز و انجام آزمایش های مختلفی برای کشف این موضوع هستند . این پژوهشگران برای دستیابی به پاسخ سوال مورد نظر خود ، اقدام به تصویر برداری ویژه سه بعدی از بقایای فسیل فک و آرواره یک سگ کرده اند که بیش از 30 هزار سال قدمت داشته و باستان شناسان اعتقاد دارند که قدیمی ترین سگ اهلی شده در جهان محسوب می شود .

این پژوهشگران در آزمایش های خود اقدام به بررسی و نمونه برداری و اندازه گیری از ابعاد و ویژگی های بقایای فسیل های باستانی سگ ها در اروپا و امریکای شمالی کرده و آن ها را با نمونه های امروزی گرگ ها و سگ های فعلی مقایسه کردند . در نتیجه این تحقیقات ، پژوهشگران دریافتند که این نمونه از سگ های باستانی در واقع گرگ هستند .

میشل کوکیورل در ارتباط با این موضوع می گوید : " اصلی ترین و مهم ترین تفاوت بین سگ و گرگ ، نوع زاویه و قرار گیری چشم آن ها است . در سگ ها ، حدقه  چشم به سمت جلو گرایش داشته و بین پیشانی و پوزه آن ها است اما در فسیل های باستانی به دست امده این موضوع مشاهده نمی شود و ما به وضوح با گرگ رو به رو هستیم .

بر اساس پژوهش های این دانشمندان و اندازه گیری ابعاد فسیل سگ ها و گرگ های باستانی و مقایسه با نمونه های مدرن ، مشخص شد که سگ ها در حقیقت شاخه ای از گرگ ها هستند که در حدود 15 هزار سال قبل به طور کامل اهلی شده اند . این موضوع بیشتر در دوره نوسنگی رخ داده و احتمالا جستجوی غذا در بین زباله های سکونت گاه های بشری سبب نزدیک شدن گرگ ها به محل زندگی انسان ها شده و سپس به مرور این حیوان اهلی و مورد استفاده انسان قرار گرفته است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا