بهره برداری ازخط تولید پایلوت سلول های خورشیدی سیلیکانی در آینده نزدیک

 دکتر ابراهیم اصل سلیمانی افزود:خط تولید سلول ها در پانل های خورشیدی مولتی کریستال سیلسیم از حدود 18 سال پیش در شرکت تولید فیبر نوری برق خورشیدی در داخل کشور راه اندازی و تولید انجام می گرفته است.
وی ادامه داد: کیفیت محصولات بسیار خوب و قابل مقایسه با دیگر تولید کنندگان جهانی بود. اما به دلیل ارتقاء تکنولوژی و بهره مندی از سیستم های فوتوولتائیک جدید، این سیستم ها با کمبود بهره خروجی و اقتصادی مواجه شده و دیگر قابل استفاده نیست.
عضو شورای ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر معاونت علمی گفت:از سال 1388 ستاد توسعه انرژی های تجدید پذیر معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، وظیفه تاسیس یک آزمایشگاه پایلوت تولید سلول های خورشیدی جدید و آزمایشگاه اندازه گیری مرجع را به عهده دانشگاه تهران گذاشته و کمک های لازم را تا کنون در اختیار این آزمایشگاه قرار داده است. 
سلیمانی درباره وضعیت این آزمایشگاه پایلوت تولید سلول های خورشیدی اضافه کرد: هم اکنون با حمایت های مستقیم مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه تهران، 70درصد خط پایلوت و 95درصد آزمایشگاه مرجع اندازه گیری کامل شده است و امیدواریم که با حمایت های دیگر معاونت علمی، دانشگاه تهران، شورای عتف و… تا 24 ماه دیگر خط تولید پایلوت و تا چند ماه آینده آزمایشگاه اندازه گیری مرجع کامل شود. با توجه به پیشرفت های حاصله، شورای عتف بخش ساخت سلول خورشیدی از طرح ملی سیلیکان را به عهده این آزمایشگاه قرار داده است.
وی همچنین تأکید کرد: استفاده از انرژی های تجدید پذیر سیستم های فوتوولتائیک در کشور ما از اولویت بسیار بالایی برخوردار است و باید برای استفاده از این سیستم ها، ستاد توسعه انرژی های تجدیدپذیر معاونت علمی یک نقشه راه، برنامه ریزی دقیق و سرمایه گذاری کافی انجام دهد و مسئولین امر به این تکنولوژی توجه خاص داشته باشند. 
به گزارش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،سلیمانی گفت:همزمان ستاد توسعه انرژی های تجدید پذیر معاونت علمی باید یک تیم تخصصی فنی و اقتصادی تشکیل دهد تا دائماً پیشرفت به کار گیری این سیستم ها و تکنولوژی های به کار رفته را مورد ارزیابی قرار دهد و سرمایه گذاری لازم را در بخش های مربوطه به انجام برساند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا