ساخت ماهی روباتیک برای دفع سموم

محققان دانشگاه سن دیگو به تازگی از "میکرو ماهی" های خود پرده برداری کردند. این میکرو ماهی ها که به وسیله مغناطیس کنترل می شوند می توانند به بدن انسان وارد شده و داروی مورد نیاز را بدن برسانند و همچنین سموم بدن را پاک سازی کنند.

دکتر وی زو، یکی از محققان این تحقیق، در این باره گفت: «ما با الهام از طبیعت موفق به ایجاد روش کاملا جدیدی در شناگران میکروسکپی شده ایم. این شناگران ساختار مهندسی پیچیده ای دارند و از قطر موی انسان نیز کوچک تر هستند. این شناگران به گونه ای طراحی شده اند که می توانند برای انجام طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی مورد استفاده قرار گیرند.»

این تیم با استفاده از روش ابداعی خود که "چاپ مستمر نوری" نام دارد به تولید این شناگران پرداخته اند. نو آوری اصلی این روش ایجاد یک تراشه نوری است که در داخل آن حدود 2 میلیون آینه بسیار کوچک وجود دارد. این آینه ها به گونه ای طراحی شده اند که اشعه ماوراء بنفش را به ماده ای خاص می تابانند که در برابر نور حساس بوده و در معرض آن جامد می شود. محققان با استفاده از این روش موفق به ساخت میکرو ماهی های بسیار نازکی شدند که طول و عرض هر کدام از آنها به ترتیب  120 و 30 میکرون است.

مزیت اصلی این روش ابداعی این است که با استفاده از آن می توان لایه های نانو ذرات کاربردی را در یک طراحی با هم ترکیب کرد. محققان برای اثبات این مفهوم در داخل دنباله شناگران خود از نانو ذرات پلاتینی استفاده کردند که در هنگام غوطه ور شدن در هیدروژن پروکسید موجب انجام واکنش شیمیایی می شوند که شناگر را به سمت جلو حرکت می دهد. همچنین با قرار دادن ذرات اکسید آهن در درون سر این شناگران می توان با استفاده از نیروی مغناطیس آنها را کنترل کرد.

در نهایت محققان در ساخت این شناگران از نانو ذراتی به نام پلی دیاکتیلین (polydiacetylene) استفاده کردند. زمانی که این نانو ذرات با سموم ترکیب می شوند از خود نور قرمز ساتع می کنند. هر چه میزان تابش این نور قرمز بیشتر باشد میزان مسموم بودن آن محیط نیز بیشتر است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا