کشف دلایل جدید در شکل گیری ایدز در بدن

بیماری ایدز به عنوان یکی از بیماری های بسیار عجیب در دنیای امروزی محسوب می شود زیرا هنوز درمان قطعی برای این بیماری مرگبار یافته نشده است. حال دانشمندان در تحقیقات جدید خود دریافته اند که برخلاف تصورات پیشین، ویروس HIV به خودی خود موجب ایجاد ایدز در بدن نمی شود بلکه این بیماری به واسطه تغییر در ساختار ایمنی بدن انسان و توسط خود سلول های ایمنی بدن انسان ایجاد می شود.

دانشمندان کشف کرده اند که 95 درصد از سلول هایی که در طول بیماری ایدز در بدن انسان می میرند، به واسطه ویروس HIV کشته نشده اند بلکه سیستم ایمنی بدن مسئول این مرگ است. به عبارت ساده تر می توان گفت که سلول های ایمنی بدن پس از مواجهه با ویروس HIV، عملا دست به خودکشی می زنند.

نتایج این تحقیقات که به تازگی در قالب یک مقاله علمی در ژورنال بین المللی گزارش سلولی (Cell Reports) به چاپ رسیده است نشان می دهد که هنگامی که HIV به یک  سلول که در وضعیت استراحت است حمله می کند، این حمله توسط بدن دفع می شود ولی این تازه آغاز کار است. در ادامه تغییراتی که به واسطه آسیب این سلول در ساختار رشته های دی ان ای رخ داده است موجب می شود تا یک عکس العمل زنجیره ای شکل گرفته و سیستم ایمنی بدن نسبت به این موضوع از خود عکس العمل نشان بدهد. این عکس العمل در نهایت به یک زنجیره از خودکشی سلولی منتهی می شود که بیماری ایدز به واسطه آن شکل می گیرد.

نتایج این تحقیقات می تواند موجب شود تا راهکارهای جدیدی برای بررسی این بیماری به دست آمده و در نتیجه نیز امکان درمان قطعی برای آن مهیا شود. به این ترتیب اگر بتوان رفتار سیستم ایمنی بدن در مقابل HIV را تغییر داد و از این خودکشی سلولی پیشگیری کرد، گام بزرگی در راستای درمان سرطان برداشته خواهد شد. هرچند که برای رسیدن به چنین مرحله ای باید تحقیقات بسیاری بر روی این بیماری انجام شود و این تحقیقات تنها حکم آغازی برای یک رویکرد جدید نسبت به این بیماری را داشته است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا