علم و فناوری در هفته‌ای که گذشت

 در هفت روز گذشته اتفاقات زیادی در عرصه علم و فناوری رخ داده است. از جمله برنجی که با محیط زیست سازگار می باشد؛ کشف مواد پلیمری که با آن آسیب های مغزی را درمان میکنند و بازهم در دنیای پزشکی محققان پیشرفته ترین مدل از مغز انسان را ساخته اند و در عرصه کشاورزی نیز می توان به طور طبیعی گوجه هایی را تولید کرد که طعم و رنگی دلپذیرتر از گوجه ها معمول در بازار دارند.

تولید برنج اصلاح شده با میزان متان صفر
یک تیم تحقیقاتی زیر نظر US Department of Energy's Pacific Northwest National Laboratory (PNNL) با استفاده از یک نوع ژن نه تنها زنتیک برنج را مهندسی کرده اند که تقریبا هیچ متانی تولید نمی کند، بلکه دانه های بیشتری را برای تولید محصولات بیشتر هم تولید می نماید.شالیزار ها یکی از منابع اصلی متانی هستند که در فضا پخش می گردد و تخمین زده می شود که 17 درصد تولید گازهای گلخانه ای به این طریق تولید می شوند. این در حالی است که گرمای متان در جو 20 برابر بیشتر از میزان کربن دی اکسید است.

درمان آسیب های مغزی با استفاده از مواد پلیمری
تشخیص سریع ضربه ای که سر یک نفر در حادثه دچار آسیب شده است کارآیی زیادی در تشخیص محل آسیب دیدگی او دارد در نتیجه کارهای درمانی لازم روی او به خوبی انجام می گیرد می تواند دامنه خسارت را پایین آورد.بر این اساس یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه پنسیلوانیا موادی را طراحی کرده اند که می توانند در آینده ای نه چندان دور در وسایلی که مسئولیت حفاظت از سر را دارند مورد استفاده قرار گیرد. این مواد قادرند سریعا شدت ضربه را تشخیص داده و نشانه های واضحی را از آسیب آشکار سازند.

محققان می گویند عوارض طولانی مدت آسیب هایی که به سر وارد شده است می توانند با استفاده از تحقیقات اخیری که انجام گرفته است و اینکه رسانه ها هم در اطلاع رسانی از این موضوع برای سربازان و همچنین ورزشکاران حرفه ای نقش خوبی ایفا کرده اند به راحتی قابل تشخیص باشند.

ساخت پیشرفته ترین مدل مغز انسان در آزمایشگاه
محققان دانشگاه ایالتی اوهایو (osu) مدلی از مغز یک جنین پنج هفته ای را ساخته اند که تقریبا کامل است و با اندازه و ساختار مغز جنین هم اندازه است.این مدل اصطلاحا «مغز organoid» نام دارد و با استفاده از سلول های پوستی یک فرد بالغ مهندسی زیستی شده است و پیشرفته ترین مدل از مغز انسان است که تا کنون در آزمایشگاه ساخته شده است.

Organoid با استفاده از سلول های پوستی افراد بزرگسال و coaxing آنها برای بازگشت به سلول های پرتوان که یک شکلی از سلول های بنیادی است و می تواند هر نوع دیگری از سلول ها را در بدن تولید کند و توسعه دهد، شروع گردید. این سلول ها برای ساخت بافت های خاصی بکار می رود و سرانجام کل اندام های بدن را در محیطی شبیه محیط رحم به وجود می آورد.
 

نسل جدید ماهواره های پیش بینی کننده طوفان
طوفان های فضایی می توانند شدت و جهت خود را بدون هیچ هشداری و مانند یک کشتی آرام در دریای فضا تغییر دهند و به سرعت نیروی لازم را بدست آورد و بسمت زمین حرکت کنند.متاسفانه، سیستم نظارتی کنونی ماهواره ای، فقط می تواند مشاهده کننده این طوفان ها بصورت دوره ای باشد.
CYGNSS از هشت میکرو ستلایت تشکیل شده است و هدف آن بهبود پیش بینی طوفان ها می باشد. این کار برای اولین بار به وسیله اندازه گیری سطح بادهای اوقیانوس ها و در درون هسته مرکزی طوفان های tropical cyclones, typhoons, and hurricanes از طریق چرخه زندگی شان انجام می گیرد. در نتیجه با پیش بینی های بهتری از شدت، آهنگ و امواج طوفان ها صورت می گیرد.

طعمی شگف انگیز برای گوجه فرنگی
بر اساس گفته های تیمی از محققان، سرما باعث جلوگیری از شکل گرفتن ترکیبات عطر و طعم همچون 6-methyl، 5-hepten، 2-one، 2-methylbutanal و  2-phenylethanol و رسیدن گوجه فرنگی و آبدار شدن آن می گردد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛گفته می شود به جای فرستادن گوجه های سبز به سردخانه، تیم تحقیقاتی گوجه ها را به مدت 5 دقیقه در آب با دمای 52 درجه سانتی گراد (125 درجه فارانهایت) فرو برد، سپس آنها را سرد کرده و به اتاق حرارت منتقل کردند و این فرایند قبل از انتقال به سرد خانه 5 تا 13 درجه سانتی گرادی که دمای استاندارد برای حمل و نقل می باشد بود.تیم تحقیقاتی دریافت در مقایسه با گروه کنترل، گوجه های فرآوری شده دارای طعم و بوی بهتری بودند و این بدان معنی است که سطح بالای طعم و مزه به ثمر نشسته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا