انسان، عامل اصلی کاهش پستانداران زمین

انسان برنده رقابت با سایر پستانداران بوده است به همین خاطر تعداد پستانداران عظیم الجثه در سراسر جهان به شدت کاهش یافته است. یک تیم تحقیقاتی به تازگی نشان داده اند که اگر انسان ها هرگز وجود نداشتند چه اتفاقی برای جانوران عظیم الجثه سراسر جهان می افتاد.

امروزه کشورهای واقع در جنوب صحرای افریقا یکی از آخرین مکان های جهان برای زندگی گونه های پستانداران عظیم الجثه است. سورن فاربی، یکی از محققان این تحقیق، در این باره مطالب جالبی را بیان می کند و انسان را به نوع سارق محیط زندگی این موجودات معرفی می کند. او در این باره می گوید: «این منطقه یکی از مناطق انگشت شماری است که مورد دستبرد انسان قرار نگرفته است.» اما این گونه های در حال انقراض حتی در آنجا هم از فعالیت های انسانی آسوده نیستند.

در بیشتر جاهای دنیا گونه های موجود از پستانداران در حال ریشه کن شدن هستند. بوفالو های امریکایی از این دسته از پستانداران هستند. در بسیاری از نقاط دنیا گونه های عظیم الجثه باقی مانده به محیط های دور از انسان فرار کرده اند. برای نمونه می توان به  خرس های قهوه ای اروپایی اشاره کرد که به مناطق کوهستانی رانده شده است، مناطقی که انسان های کمتری در آنجا زندگی می کنند.

 تصویر بالا گویای تنوع گونه های پستاندار را در صورت نبودن انسان ها است و تصویر پایین نشان دهنده وضعیت فعلی این موجودات در کره زمین است. مقایسه این دو تصویر به سادگی نشان می دهد که انسان ها تا چه اندازه در از بین رفتن این تنوع دخالت داشته اند.

اگر انسان ها در دنیا وجود نداشتند بخش هایی از شمال و جنوب امریکا که در حال حاضر خالی از پستانداران عظیم الجثه است حتی بیش تر از مناطق واقع در جنوب صحرای افریقا منزل گاه پستانداران عظیم الجثه می شدند. در اروپا نیز کرگدن ها و فیل ها در کنار گوزن ها و خرس های اوراسیایی زندگی می کردند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا