سرایت عفونت از طریق جریان خون

به تازگی خانمی در ایالت ویسکانزین آمریکا دچار عفونت شدید باکتریایی در زانو های خود شد , منشاء شروع این عفونت کاملا غیر قابل پیش بینی و جالب است: استفاده بیش از حد از نخ دندان.

این خانم پنج سال پیش تحت عمل جراحی زانو قرار گرفت و طی آن ایمپلنتی در زانوی وی قرار داده شد , مطابق گزارش های ارائه شده توسط بیمارستان ،وی در حالی که تب و لرز شدیدی داشته و زانو هایش به شدت متورم شده بود به اورژانس بیمارستان مراجعه می نماید. با نمونه گیری از مایع درون زانوی وی مشخص شد که مفصل زانو کاملا با استرپتوکوکوس گوردونی ( باکتری که معمولا در دهان یافت  می شود) عفونی شده است.

پزشکان با مطالعه نتایج بدست آمده از آزمایش ها متوجه ارتباط این باکتری و عفونت مفصل زانوی بیمار نشدند اما بعد از ارائه توضیحاتی مبنی بر شروع استفاده سر خود از نخ دندان که با خون ریزی در لثه ها نیز همراه بوده جرقه هایی جهت کشف سر منشاء اصلی این بیماری در ذهن پزشکان زده شد.

مطابق گزارش های ارائه شده توسط پزشکان به احتمال بسیار زیاد باکتری موجود در دهان از طریق جریان خون به محل ایمپلنت زانوی این خانم منتقل شده است. به گفته دکتر آلا دابابنه ،متخصص بیماری های عفونی مایوکلینیک در ایالت مینسوتا این باکتری ،در دهان انسان ها زندگی می کند و پزشکان به شکلی کاملا اتفاقی در جایی که اصلا انتظار وجود این باکتری را نداشتند با آن مواجه شدند.

گفتنی است پزشکان با انجام عمل جراحی روی زانوی این بیمار سعی کردند تا بیشتر مناطق عفونی را پاک سازی نمایند .همچنین پس از پایان عمل جراحی جهت از میان بردن عفونت احتمالی باقیمانده برای وی آنتی بیوتیک تجویز کردند.

به گفته دکتر دابابنه این خانم بدون اینکه نیاز به تعویض ایمپلنت زانوی خود داشته باشد بهبودی کامل خویش را مجددا بدست آورد اما باید مادامی که از این ایمپلنت در زانوی خود استفاده می کند آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشکان را مصرف کند. وی می افزاید: این مورد جزو اولین گزارش ها در مورد ارتباط استفاده از نخ دندان با عفونت های ناشی از این باکتری در ایمپلنت مفصل زانو است , لازم به ذکر است که روی دادن چنین امری بسیار نادر بوده و تا کنون در کمتر کسی وقوع چنین بیماری مشاهده شده است. به گفته دکتر دابابنه نباید به خاطر موارد معدود ایجاد این عفونت در افرادی که از نخ دندان استفاده می نمایند نگرانی ایجاد نمود.

عفونت ایمپلنت

به گفته دکتر متیو هپینستال ،جراح اورتوپد بیمارستان لنکس هیل نیویرک , بر خلاف بدن ما  انسان ها , ساختار ایمپلنت ها  فاقد هر گونه سیستم ایمنی بوده و همین امر سبب می شود تا باکتری ها پیرامون آن ها جمع شده و ایجاد عفونت نمایند. وی می افزاید: کمتر از یک درصد افرادی که جراحی ایمپلنت مفاصل روی آن ها انجام می شود بعد از گذشت چند ماه دچار عفونت هایی در ناحیه مفاصل خود می شوند  که میزان آن در میان افراد سیگاری یا بیماران دیابتی بیشتر از سایرین است.  این باکتری ها روی پروتز مورد نظر لایه ای به نام بیو فیلم ایجاد می نمایند که تنها راه درمان آن رسیدگی اولیه است, در صورتی که چندین هفته از تشکیل بیو فیلم گذشته باشد جدا نمودن این لایه بسیار سخت و دشوار خواهد بود و در این صورت تنها راه حل برداشتن پروتز خواهد بود.

 گفتنی است وجود مقدار بسیار کمی از باکتری های دهان در داخل جریان خون انسان امری طبیعی است , کار های روز مره ای همانند مسواک زدن و استفاده از نخ دندان می توانند با ایجاد زخم هایی سطحی در لثه به ورود این باکتری ها به داخل جریان خون انسان منجر شود.

استفاده از نخ دندان

استفاده از نخ دندان حتی اگر فرد از ایمپلنت نیز  استفاده کند امری مهم به حساب می آید , زیرا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند منجر به عفونت های ناشی از باکتری های  استرپتوکوکوس گوردونی شود. در حال حاضر بین پزشکان و جراحان ارتوپد اختلاف نظری در مورد مصرف آنتی بیوتیک پیش از انجام هرگونه درمانی در حوزه دندان پزشکی توسط افرادی که قبل از این ایمپلنتی در داخل مفاصل آن ها کار گذاشته شده وجود دارد. آنتی بیوتیک در صورت تجویز می تواند به سیستم ایمنی بدن جهت از میان بردن باکتری های موجود در داخل جریان خون کمک نماید اما در تعداد بسیار معدودی از افراد عفونت های ناشی از باکتری ها روی ایمپلنت اثر گذار بوده و روی آن ها بیوفیلم هایی تشکیل می دهد بنابراین به گفته دکتر  هپینستال تجویز این آنتی بیوتیک ها کار چندان درستی نخواهد بود.

لازم به ذکر است تجویز نادرست و نابجای آنتی بیوتیک ها باعث خواهد شد تا باکتری ها در برابر آن ها مقاوم شوند و این امر باعث کاهش توانایی بدن در مقابله با عفونت های ایجاد شده در آینده می شود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا