لزوم سرمایه گذاری دولت برای شیرین سازی آب دریا

بحران کمبود آب، بحرانی فراگیر در کل کشور است و تقریبا همه استان ها به گونه ای با این معضل درگیر هستند. اما استان های جنوبی ایران به ویژه استان های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان با وجود آنکه در ساحل خلیج فارس و دریای عمان قرار گرفته اند اما با مشکلات جدی در بحث تامین آب شرب شهروندان مواجه هستند. تا آنجاکه بنابر اعلام مسوولان وزارت نیرو، 2 استان بوشهر و هرمزگان در وضعیت قرمز آب قرار دارند و سیستان و بلوچستان هم از جمله استان هایی است که با تنش شدید آبی روبروست.

با توجه به عدم وجود منابع کافی برای تامین آب استان های جنوبی کشور، چند سالی است که طرح شیرین سازی آب دریا برای تامین نیاز شرب شهروندان این استان ها و نیز استان های مرکزی کشور در دستور کار دولت قرار گرفته است. هرچند که تاکنون اقدامات چشمگیری در این زمینه صورت نگرفته است و نیاز به سرمایه گذاری کافی در این طرح کاملا احساس می شود.

سیدمهدی موسوی نژاد؛ نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری دولت در بحث تامین آب شهروندان استان های جنوبی، به خبرنگار سیناپرس گفت:  متاسفانه در استان بوشهر منابع تامین آب شرب نداریم و مراکز شیرین سازی آب دریا هم محدود است. ممکن است بعضی صنایع برای تامین آب مورد نیاز خود اقدام به نصب دستگاه های آب شیرین کن کرده باشند که ارتباطی با تامین آب شرب شهروندان ندارد. از این رو، آب ساکنان استان بوشهر از منابع آبی استان های همجوار از جمله فارس تامین می شود که به دلیل تقلیل منابع آبی خارج از استان، مشکلات جدی در این زمینه به وجود آمده است.

وی افزود: متاسفانه برای شیرین سازی آب دریا سرمایه گذاری کافی صورت نگرفته است هرچند دولت مصمم به اجرای چنین طرح هایی است اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه کاملا موافق اجرای طرح شیرین سازی آب دریا هستم، خاطرنشان کرد: نیاز جدی در بحث تامین آب شرب استان بوشهر وجود دارد و برای این کار راهی جز شیرین سازی آب دریا وجود ندارد.

موسوی نژاد در واکنش به ایرادات سازمان حفاظت محیط زیست به اجرای طرح شیرین سازی آب دریا، گفت: به نظر می رسد که باید در آیین نامه ها و برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست تغییراتی به وجود آید. هم اکنون در شرایطی نیستیم که بتوانیم با آیین نامه های قبلی سازمان حفاظت محیط زیست در بحث مدیریت آب عمل کنیم. به دلیل کمبود شدید منابع آب و اولویت تامین آب شرب انسان ها باید به سمتی برویم که محیط زیست همکاری کند و تحولی در آیین نامه های مدیریتی خود ایجاد کند.

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انتظار ما از وزارت نیرو این است که در جهت تامین آب استان های جنوبی کشور سرمایه گذاری لازم را انجام دهد و بحث انتقال آب از مناطقی که آب شیرین کافی در اختیار دارند، در دستور کار قرار بگیرد. هم اکنون در بعضی مناطق آب شیرین وجود دارد و با این آب کشاورزی می کنند.

وی در پایان گفت: به اعتقاد من اولین ماموریت وزارت نیرو تامین اعتبار کافی برای انتقال آب به مناطق جنوبی و نیز تقویت سفره های آب زیرزمینی است که می بایست در این زمینه تلاش کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا