هشت فناوری برتر غول خودروسازی جهان

شاید نام شرکت فورد برای همه ما آشنا باشد. این شرکت که نخستین کارخانه خودروسازی در دنیا به شمار می‌­رود و نام مختراع اتومبیل را نیز بر خود دارد، همواره در فهرست برترین تولیدکنندگان این محصول قرار داشته است.

اما پیشرفت‌های صورت گرفته در دنیای دیجیتال به قدری سریع و گسترده بود که فورد نیز همانند بسیاری از خودروسازان دیگر تصمیم گرفت از این غافله عقب نماند و به همین دلیل سرمایه­‌گذاری گسترده‌­ای را در زمینه طراحی فناوری­‌های نوین در پیش گرفت. برای نمونه، این شرکت از چند سال پیش، واحدی ویژه پژوهش­‌های کاربردی را در سیلیکون ولی، یعنی اصلی­‌ترین مرکز تجمع نخبگان نوآور در دنیا تاسیس کرد.

البته تلاش‌­ها بسیار ثمربخش بوده و تیم تحقیقاتی فورد در این مرکز در طی این چند سال­ موفق به طراحی فناوری­‌های جذابی در زمینه خودرو و حمل و نقل شده است. در ادامه به بررسی هشت فناوری نوین برتر شرکت فورد می­‌پردازیم.

 

1. چاپ سه بعدی قطعات خودرو

طراحی قالب ساخت قطعات خودرو، کاری بسیار زمان­‌بر و البته پیچیده است. به همین دلیل طراحی مدل­‌های جدید خودرو معمولاً نیازمند صرف وقت و نیروی انسانی فراوان است. اما خوشبختانه یکی از فناوری­‌های نو یعنی فناوری چاپگرهای سه بعدی می‌­تواند این فرآیند را دگرگون سازد. فورد هم چندی پیش تصمیم گرفت از چاپگرهای سه بعدی در ساخت برخی قطعات مورد نیاز برای طراحی مدل­‌های آزمایشی خود استفاده کند. این شرکت همچنین یک گام دیگر نیز به پیش نهاده و با طراحی یک فناوری با نام «کلیپ» (CLIP) سرعت این چاپگرها را به طور قابل توجهی افزایش داده است. 

چاپ سه بعدی قطعات خودرو فورد

در این فناوری از نوعی ماده پلیمری ویژه حساس به نور و اکسیژن استفاده می­شود. این فناوری موجب می­‌شود سرعت تولید قطعات مورد نظر بین 25 تا 100 برابر افزایش یابد. به این ترتیب ساخت نمونه آزمایشی یک خودرو که معمولاً بسیار وقت­گیر است، در طی تنها چند ساعت امکان­پذیر باشد. همچنین کیفیت ساخت قطعات با این شیوه از روش­های مشابه دیگر به مراتب بهتر است.

یکی دیگر از مزیت­‌های جالب توجه دیگر این شیوه، دوام بسیار بالای قطعات تولیدی آن است. به همین دلیل هیچ بعید نیست افرادی که از مدل­‌های قدیمی­تر خودروهای فورد (که قطعات آن دیگر در بازار موجود نیست) استفاده می­کنند، بتوانند با این شیوه قطعه مورد نیاز خود را سفارش داده و به شکلی بی دردسر و سریع آن بسازند!

 

2. قطعات سبک­تر برای خودرو

اگر در ساخت اجزای فلزی خودرو، به جای فولاد یا آهن از پلیمرهای مقاوم استفاده شود، وزن خودرو به طور محسوسی کاهش می‌­یابد. با اینکه مواد پلیمری سبک وزن به مراتب گران­‌تر از استفاده از انواع فلزات و آلیاژهاست، اما این کاهش وزن در نهایت به کاهش مصرف سوخت خودرو می‌­انجامد و البته می­‌تواند در برخی موارد، ایمنی بیشتری برای سرنشینان به همراه داشته باشد. 

برای نمونه فنرهای سیستم تعلیق جلوی خودرو معمولاً از جنس فولاد است و حدود 2.8 کیلوگرم وزن دارد. در مقابل استفاده از فنرهایی از جنس پلیمر با وزن 1.1 کیلوگرم به کاهش 57 درصدی وزن این قطعه در خودرو می­‌انجامد. به همین دلیل است که فورد، کاهش وزن قطعات خودرو و جایگزینی مواد سبک­‌تر به جای مواد کنونی مورد استفاده را به طور جدی در دستور کار خود قرار داده است. فورد امیدوار است در آینده­ای نه چندان دور، نسل جدیدی از خودروهای سبک وزن­‌تر را به بازار عرضه کند.

 

3. جمع آوری اطلاعاتی در مورد دوچرخه سواری

شرکت فورد، علاوه بر خودروسازی، علاقه زیادی به طراحی شیوه‌­هایی برای بهبود وضعیت حمل­‌ونقل دارد. دوچرخه همیشه به عنوان یکی از اصلی­‌ترین وسایل حمل­‌ونقل درون شهری مطرح بوده و به همین دلیل، فورد برنامه‌­ای تحت عنوان «اینفوسایکلس» (InfoCycles) را آغاز کرده است. هدف از این برنامه، جمع آوری اطلاعاتی برای شناخت بهتر حمل­‌ونقل صورت گرفته با دوچرخه است. 

دوچرخه سواری فورد

در این فناوری، ابتدا دستگاهی کوچک بر روی دوچرخه نصب می­شود. این دستگاه اطلاعاتی نظیر سرعت و شتاب دوچرخه، ارتفاع جغرافیایی، محل حضور دوچرخه سوار و نیز میزان نور محیط را ثبت می­کند. در این سامانه، حتی امکان ثبت جنسیت و سن فرد دوچرخه سوار هم وجود دارد. پژوهشگران فورد امیدوارند این سامانه بتواند به ترسیم نقشه­‌ای جامع از وضعیت حمل­‌و­نقل با دوچرخه و در نتیجه، ایجاد چهارچوبی برای اتخاذ تصمیماتی بهتر کمک کند.

البته این اطلاعات علاوه بر تحلیل­‌های آماری، از طریق یک صفحه نمایشگر به اطلاع دوچرخه سوار هم خواهد رسید.

 

4. واقعیت مجازی برای حضور در خودرو

یکی دیگر از فناوری­‌های جالب فورد، ساخت اتاقکی است که مهندسان با حضور در آن می­‌توانند بخش­های مختلف خودرویی که هنوز ساخته نشده است را از نزدیک ببینند. این کار با استفاده از فناوری «واقعیت مجازی» امکان­‌پذیر است.

این سامانه شبیه ساز، کاربرد زیادی برای معرفی طرح مفهومی اولیه خودرو به کارشناسان خودروسازی دارد. در این سامانه، یکی از کارشناسان عینک واقعیت مجازی را بر روی چشم می­‌گذارد و چراغ قوه ویژه‌ای را نیز در دست می­‌گیرد. بیست دوربین واقع بر بالای این اتاقک، موقعیت این دستگاه­ها را دنبال کرده و تصویر نهایی را بر روی صفحه بزرگ پشت سر کارشناس به نمایش می­‌گذارند. به این ترتیب کارشناس می­‌تواند با اشاره به بخش‌­های مختلف در مورد آن توضیحاتی داده و حاضران در سالن نیز بخش مربوطه را بر روی صفحه مشاهده کنند. 

واقعیت مجازی خودروسازی فورد

اما یکی از جذابیت­‌های این فناوری، امکان بهینه‌­سازی تصاویر برای کاربران از کشورهای مختلف است. برای نمونه مهندسان از دو کشور استرالیا و آلمان می­‌توانند به بررسی قسمت­‌های مختلف درون خودرو بپردازند، با این تفاوت که در تصویری که مهندس استرالیایی می­‌بیند، فرمان در سمت راست قرار دارد و در واقع تصویر نهایی، مطابق با قوانین راهنمایی و رانندگی در کشور مقصد خواهد بود.

 

5. دوچرخه­‌های برقی با کاربری­‌های متنوع

شرکت فورد بر این باور است که شهروندان کلانشهرها برای رها شدن از ترافیک سنگین درون شهری، می­‌توانند از دوچرخه­‌های برقی در کنار خودرو استفاده کنند. در واقع قرار دادن دوچرخه­‌های برقی تاشو در خودرو و استفاده از آن در بخش­‌های شلوغ شهر، می­‌تواند به کاهش قابل ملاحظه­‌ای در زمان جابجایی بیانجامد. 

دوچرخه برقی

شرکت فورد در حال حاضر دو نوع دوچرخه با نام‌­های «مدمی» Mode:Me و نیز «مدمی پرو» (Mode:Me Pro) طراحی کرده است. مدل اول، برای کاربران عادی بوده و مدل دوم نیز از امکانات بیشتری نظیر صندوقی برای قراردادن کیف و سایر وسایل برخوردار است.

این دوچرخه­های برقی دارای باتری لیتیومی هستند و با هر بار شارژ، می­توان فاصله‌­ای 30 کیلومتری را پیمود. همچنین اطلاعات لازم برای کاربر، از طریق بلوتوث به تلفن همراه وی که بر پایه روی دسته این دوچرخه قرار گرفته ارسال می‌­شود. 

یکی از گزینه­‌های جالب د راین دوچرخه برقی، امکان فعالیت جسمی فرد دوچرخه سوار البته بدون عرق کردن است. هدف از طراحی این گزینه، امکان پدال زدن فرد تا مرحله‌­ای است که بدنش به خاطر این فعالیت عرق کند. به این منظور، حسگرهایی ویژه به بدن فرد متصل می‌­شود تا اطلاعاتی در مورد وضعیت رطوبت پوست را به تلفن همراه منتقل کند. در ابتدا نیروی اندکی از موتور برقی دوچرخه به چرخ‌­ها وارد می­‌شود و دوچره بیشتر با نیروی پدال زدن فرد به پیش می‌­رود. اما به محض اینکه این حسگرها تشخیص دادند که فرد در آستانه عرق کردن قرار دارد، موتور الکتریکی با نیروی بیشتری دوچرخه را به پیش رانده و دیگر نیازی به پدال زدن نخواهد بود. در این صورت می­‌توانید مطمئن شوید که می‌­توانید ضمن ورزش، بدون بوی ناخوشایند عرق در مقصد حاضر شوید.  

 

6. سامانه‌­ای برای کاهش حق بیمه

شرکت‌­های بیمه معمولاً هزینه کمتری از رانندگانی که سابقه خوبی در رانندگی دارند مطالبه می­کنند. با این حال سازوکار این شیوه چندان به روز نیست و کماکان از شیوه‌­های قدیمی بررسی اسناد برای این کار استفاده می­‌شود.

اما فورد قصد دارد با بهره­‌گیری از فناوری­‌های نو، این رویه را برای همیشه دگرگون سازد. در این سامانه از حسگرهای ویژه­ای برای بررسی کیفیت رانندگی استفاده می­‌شود. این اطلاعات در نهایت مورد تحلیل قرار گرفته و امتیازی به راننده داده می­‌شود. شرکت­‌های بیمه با بررسی این امتیازها می‌­توانند حق بیمه رانندگان خوب را کاهش و در مواردی، حق بیمه رانندگان بی‌­احتیاط را افزایش دهند. 

یکی دیگر از جنبه­‌های جالب این فناوری، امکان شخصی سازی آن است. برای نمونه چنانچه راننده مورد نظر سالمند باشد، بینایی ضعیف او در این سامانه مد نظر قرار گرفته و تفاوتی بین او و راننده جوانی که مشکل بینایی ندارد وجود خواهد داشت.

اما این سامانه فقط از نظر مالی به سود رانندگان نیست، زیرا برای نمونه رانندگانی که معمولاً رفتارهای پرخطری دارند برای جلوگیری از کاهش امتیاز، مجبور به احتیاط بیشتر (حتی در مواردی که پلیس یا دوربین پلیس وجود ندارد) خواهند بود. این امر در نهایت به ایمنی بیشتر این افراد و سرنشینان دیگر می­‌انجامد.

 

7- سامانه تاکسی رانی هوشمند

در بسیاری از کشورها، اگر کسی خودرو، موتور سیکلت یا دوچرخه نداشته باشد و در عین حال نخواهد تاکسی دربستی بگیرد، ممکن است برای رفتن به نقطه­‌ای دیگر با مشکل روبرو شود. اما شرکت فورد برای این مشکل هم راه­‌حلی پیشنهاد کرده است.

فورد سامانه­‌ای ویژه برای این کار طراحی کرده است. در این شیوه، ابتدا کاربر نیاز خود به جابجایی را به سامانه مرکزی اعلام می­کند. سپس یک خودروی ون پس از چند دقیقه در آن منطقه حضور یافته و فرد مذکور و سایر افرادی که در آن حوالی نیازمند خودرویی برای جابجایی هستند را سوار می­‌کند. گفتنی است این شیوه در حال حاضر در نیویورک و لندن به صورت آزمایشی در حال اجراست. البته شرط اجرایی بودن این شیوه، حضور تعداد کافی از مسافران در منطقه مورد نظر است.

 

8- پارک خودکار خودرو

پارک دوبل خودرو در میان دو خودروی دیگر که فاصله زیادی با هم ندارند، کار دشواری است که نیازمند تجربه و دقت بالاست. به همین دلیل فورد سیستمی برای این امر در نظر گرفته که با استفاده از آن، خودرو می‌­تواند بدون نیاز به راننده و با استفاده از حسگرهای مختلف، خودش را پارک کند. 

همان طور که اشاره شد این سامانه نیازی به حضور راننده ندارد و فرد می­‌تواند پس از خارج شدن از خودرو و قفل کردن در، با فشار یک دگمه، دستور پارک خودکار را به آن بدهد. همچنین راننده پس از بازگشت به خودرو می­‌تواند فرمان خارج شدن از این حالت را به وسیله نقلیه خود بدهد و به این ترتیب از مشقت بیرون آوردن ماشین از میان دو خودروی دیگر رهایی یابد!

برگرفته از extremetech.com

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا