ساخت رگ های مصنوعی سه لایه

به گزارش ایرنا از پایگاه ساینس، محققان با استفاده از تکنیک های electro-spinning و micro-imprinting توانستند رگ های مصنوعی سه لایه تولید کنند. این رگ های سه لایه، امکان انتقال مواد مورد نیاز برای رشد به سلول ها را فراهم می کنند و بدین ترتیب محدودیت های موجود در زمینه استفاده از رگ های مصنوعی دولایه را از بین می برند.

تکنیک electro-spinning فرآیندی است که در آن از شارژ الکتریکی برای به جریان انداختن مایعات (در این مورد ترکیبی از کیتوزان و پی وی س الکل) روی فیبرهای کربن بسیار نازک استفاده می شود.

تکنیک electrospinning نیز فرآیندی است که امکان افزایش قطر فیبرها را نسبت به سطح آن ها فراهم می کند و در نتیجه فضای کافی را برای رشد و پیوندخوردن سلول ها در اختیار می گذارد.

رگ های پیوندی معمولا توسط جراح به جای بخش های معیوب و ناسالم رگ های خونی قرار می گیرند و امکان عبور خون را فراهم می کنند. این رگ ها از اندام های دیگر بیمار یا از یک اهداکننده دریافت می شوند؛ به همین علت تامین رگ های پیوندی موردنیاز معمولا با محدودیت روبه رو است. از طرفی رگ های مصنوعی نیز تحت تاثیر شرایط ساخت و تولید قرار می گیرند. در نتیجه محققان دائما به دنبال یافتن راهکارهای مناسب به منظور تولید رگ های خونی با قابلیت شبیه سازی عملکرد رگ های انسان بوده اند.